Inget ljud

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
affrenzy
Posts: 9
Joined: 2005-04-16 22:11:22

Inget ljud

Post by affrenzy »

Tjena, jag har just byggt en dator, allting fungerar fintfint, förutom:

Det integrerade ljudkortet. Jag får inget ljud. Det integrerade nätverkskortet fungerade inte innan jag installerade drivrutinerna från cn'n som kom med moderkortet, men fungerar nu.. däremot får jag inget ljud, vare sig före eller efter.

Jag körde ett program som medföljer, realtek sound manager, och det verkar som om datorn iaf vet vilka anslutningar jag har vid I/O-plattan.. har testat olika högtalare och även hörlurar, men fortfarande inget ljud. Och japp, jag har kollat ljudinställningarna i Windows, det skall finnas ljud.

Vad kan det vara för fel? Det bör inte vara några kablar, alla kablar är anslutna på moderkortet och dessutom - det är ett integrerat ljudkort. Kontakterna sitter innanför ett hölje, monterat på mobo', så det bör knappast vara någonting som behöver anslutas där..

Något förslag på vad som kan vara fel?
Tack!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vad har du för moderkort och vad är det för integrerat ljudkort?
Installerat senaste drivrutinerna till ljudkortet?
affrenzy
Posts: 9
Joined: 2005-04-16 22:11:22

Post by affrenzy »

Moderkort:
http://www2.abit.com.tw/page/se/motherb ... Socket+939

Senaste drivrutinerna är installerade.

Jag har dessutom kört en felsökning genom windows. Rätt drivrutin är installerad (och är supported av microsoft).

Provade att koppla in mina högtalare till min iPod, och de funkar som de skall. Har dessutom provat köra mina hörlurar istället för högtalarna, och det funkar inte heller. Enligt windows finns inga problem eller fel med drivrutinen. Provade alla portarna för att se om det blev någon skillnad men inget ljud ut någonstans. Det borde inte heller bli någon hårdvarukonflikt?

Otroligt frustrerande. Jag hade planerat att installera ett ljudkort om ett par månader, letar just efter precis vad jag behöver. Att välja integrerat kändes som en 'bra lösning tillsvidare'.
User avatar
Vampis
Posts: 124
Joined: 2004-02-09 10:42:21
Location: Göteborg
Contact:

Post by Vampis »

Kanske är fel på moderkortet?
affrenzy
Posts: 9
Joined: 2005-04-16 22:11:22

Post by affrenzy »

Jag löste problemet. Tråden kan stängas. ;)

Tack för era svar. För den som är intresserad så var det (once again) den mänskliga faktorn.. Jag plockade isär datorn igen, gick igenom alla kabelanslutningar (för femtielfte gången), och då.. när jag just kollade var alla sladdar gick någonstans, så inspekterade jag ett kabelfäste bakom fronten.. eftersom jag inte behövde ta ner fronten när jag byggde ihop den så tog jag bara alla sladdar från frontpanelen och anslöt dem på moderkortet på sina respektive platser. Men nu hittade jag 2 stycken kablar som gömt sig bakom frontpanelen. Slarvigt av mig att inte kolla där bakom, slarvigt att inte se till att kablarna kom fram ordentligt. När jag tog fram båda två så hittade jag en anslutning till 'panel pins' (audio) och ytterligare en audioanslutning som passade till en av diverse tomma kontakter på moderkortet. Ta-da. Funkar. Pinsamt. Förväntade mig mindre kablar än det var, antar jag.

;D :-[ ;D
Post Reply