Tweak it

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Tweak it

Post by Jonas Axman »

För den som vill få ut så mycket som möjligt av sin dator så finns det flera sätt att gå tillväga. Överklockning är en populär metod men det är ofta först genom kombinationen av många olika saker som man kan få ut varenda uns av prestanda ur datorn. Kombinationen av drivrutiner, överklockning, väl underhållna operativsystem och många små prestandaknep är nyckeln till det hela och tweakGuides har uppdaterat sina senaste guider för den som vill kika närmare på inställningarna för sitt grafikkort.

:: För er med grafikkort från nVidia.
:: För er med grafikkort från ATi.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Anonym

Post by Anonym »

Om du tweakar inställningarna kan det oftast medföra instabilitet, eller att grafikkortet livslängd minskar.
User avatar
naken^
Posts: 345
Joined: 2003-01-30 7:34:28
Location: Anfield

Post by naken^ »

Anonym wrote:Om du tweakar inställningarna kan det oftast medföra instabilitet, eller att grafikkortet livslängd minskar.
hehe va söt
[~^ ABIT AN7 ~^ XP2500+ @ XP3200+ ~^ 2x512 Wb CH-5 @ 11-2-3-2 ~^ PC 9800 PRO @ 412/730 ~^ LIAN LI PC65B ~^ Chieftech 360W ~^] <-- Prime95 stabil
-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-
Caesar

Post by Caesar »

Anonym wrote:Om du tweakar inställningarna kan det oftast medföra instabilitet, eller att grafikkortet livslängd minskar.
Att överklockning skulle innebära kortare livslängd är jag tveksam till om det har bekräftats och att det skulle påverka grafikkortets livslängd om man ordnar upp i registret och liknande har jag svårt att tänka mig.
Insatbilitet däremot är oftast ett tecken på att någon del av datorn är för varm eller går snabbare än den klarar av och något man bör ta som ett tecken på att klocka ner lite.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Om man överklockar så blir det ofta varmare vilket leder till förkortad livslängd.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

tjoff wrote:Om man överklockar så blir det ofta varmare vilket leder till förkortad livslängd.
Sant, men sen brukar orginalkylningen på tex grafikkort vara bedrövligt dåliga. Så ska man klocka behöver man att förbättra kylningen och därmed är det inte alls säkert att kortet går varmare än med orginalkylning i orginalfart.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

tjoff wrote:Om man överklockar så blir det ofta varmare vilket leder till förkortad livslängd.
Pch exemplen på hur ofta folks hårdvara går och dör haglar över oss.(eller inte). Jag lipar inte över att min processor dör efter 9 år istället för 10.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Absolut inte, ville bara tillägga lite till Caesar som skrev att det inte ens var säkert att livslängden förkortas med överklockning.


Däremot har jag råkat ut för att min processor (Athlon XP 2400+) har slutat med att överkliocka. Kunde köra den som en 2600+ utan att höjja spänningen och ökade jag spänningen lite kunde jag komma upp i 2400 MHz utan problem - men nu kan jag knappt överklocka nåt alls, med riktigt hög vcore får jag den inte ens stabil i 2700+ hastigheter (med vattenkylning).

Men konstigt nog så fungerar den bra i original än så länge (och har gjort det i nåt år sen den slutade överklocka).
Guru Meditation

Post by Guru Meditation »

De verkar som den där Koroush Ghazi inte en aning om vad det är han skriver. Han verkar ha klippt och klistrat ihop sin WindowsXP tweaking guide från olika sajter på internet. Det är massor av saker i den guiden som inte borde stå där. Men men......den ser ju proffsig ut.
Locked