Fördelar med firefox?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Svinn'o
Posts: 32
Joined: 2005-01-07 20:36:17
Location: Varberg

Fördelar med firefox?

Post by Svinn'o »

Hej
Har ju hört att firefox ska vara så mycket bättre än explorer och så, så jag tänkte höra lite med er om vad det är som är så bra och som gör att ni använder det. Har inte provat det än, kanske mest på grund av att jag har trivts ganska bra med explorer. Men vad är det t ex som gör att firefox är säkrare än explorer? Undrar också vilka som är de bästa fördelarna med programmet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är inte tillverkat av Microsoft, vilket är ett plus säkerhetsmässigt. Det är inte heller totalt integrerat med filbrowsern och operativsystet, vilket är ett plus säkerhetsmässigt.

sen gillar jag flikfunktionen och sökfältet som man kan koppla till en mängd olika sökmotorer och databaser.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Fördelar med firefox?

Post by elvenman »

Svinn'o wrote:Har ju hört att firefox ska vara så mycket bättre än explorer och så, så jag tänkte höra lite med er om vad det är som är så bra och som gör att ni använder det. Har inte provat det än, kanske mest på grund av att jag har trivts ganska bra med explorer.
Det är väl mycket en personlig åsikt, jag har dock fastna för FF med alla sina extra små detaljer (som många av dem dyker säkert upp i IE7). Finns dock ett par sidor som underligt nog tvärvägrar FF och BARA vill ha IE.

Ett exempel på detta är Djuice shop som spottar ur sig detta, när man försöker kika in där med FF, de tycker jag att man skall tvärbojkotta och påpeka varför i hela friden man inte kan använda FF.
Svinn'o wrote:Men vad är det t ex som gör att firefox är säkrare än explorer?
Att den inte är så ihoptrocklad med windows.
Svinn'o wrote:Undrar också vilka som är de bästa fördelarna med programmet.
Jag tycker att den största fördelen är tabbarna men sen kommer alla trevliga extensions inte alls långt bakom.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Fördelar med firefox?

Post by IcePic »

Svinn'o wrote: Men vad är det t ex som gör att firefox är säkrare än explorer?
Nån på MS har ju tyckt att det är i ditt intresse att möjligheten ska finnas att du
trycker på en länk, går till en tvivelaktig sida, och efter det kommer din dator
börja ringa till utländska betalnummer med modemet för 20-50:- per minut.

Just den prioriteringen verkar inte mozillafolket gjort med firefox.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
anotherusername
Posts: 1027
Joined: 2002-03-15 20:07:32

Post by anotherusername »

Men vad är det t ex som gör att firefox är säkrare än explorer?
Firefox har inte active x som IE har.

EDIT: Sen har ju Firefox extensions som Adblock osv, vilket gör FF ännu bättre. Hade aldrig klarat mig utan Adblock,Foxytunes och SessionSaver.
Last edited by anotherusername on 2005-09-09 10:25:08, edited 1 time in total.
Account removal-requested!
User avatar
The Unknown One
Posts: 90
Joined: 2005-07-29 3:51:38
Location: Smålandsstenar

Post by The Unknown One »

FF är en hel del snabbare med :D
Bara man tweakar lite så BOOSH! klart :P
P4 3,2 @ 3,6. 2x 1024mb. Abit AL8. 4x 250gb, 4x Lacie 500GB, 1950XT
JeeQ
Posts: 5
Joined: 2005-09-09 21:37:34

Post by JeeQ »

Seriöst, så diggar jag inte Firefox.
Det kommer att vara utdött innan 06, enligt en hel del PC-tidningar och dylikt. En hel del filmer, sidor och så vidare kan ej visas, då måste man öppna Explorer och kolla på skiten, vilket inte är så kul. Och att vara en medelsvensson är inte så kul heller, då Firefox är söligare än Internet Explorer om man inte ändrar eventuella inställningar för att höja hastigheten att ladda sidor.

Jag personligen gillar inte det också för att jag anser att det inte är lika stilrent och bra upplagt som Internet Explorer. Men den meningen är enligt mig då. Det finns ju en hel del positiva funktioner också, såsom filuppdelningsprogrammet, säkerheten och så vidare.

Finns en hel recension om Firefox och dess framtida undergång också.
3500+.X850XT.160GB.1GB.ICEMATSIBERIA.FUNC.MX510.

Älskar dig fps-doug. Kyle, du med.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

JeeQ wrote:Seriöst, så diggar jag inte Firefox.
Det kommer att vara utdött innan 06, enligt en hel del PC-tidningar och dylikt. En hel del filmer, sidor och så vidare kan ej visas, då måste man öppna Explorer och kolla på skiten, vilket inte är så kul.
Jag har använt Firefox/Firebird i nog 2 år nu, och jag har stött på en enda sida som inte har fungerat. Knappast en stor nackdel.

Förresten, varför skulle Firefox dö ut innan 2006?
JeeQ wrote:Och att vara en medelsvensson är inte så kul heller, då Firefox är söligare än Internet Explorer om man inte ändrar eventuella inställningar för att höja hastigheten att ladda sidor.
I grundutförande är webbläsarna ungefär lika snabba, tweakandet gör Firefox snabbare än IE. Dessutom vet jag att det finns ett program som gör tweakandet automatiskt med en knapptryckning.
JeeQ wrote:Jag personligen gillar inte det också för att jag anser att det inte är lika stilrent och bra upplagt som Internet Explorer. Men den meningen är enligt mig då. Det finns ju en hel del positiva funktioner också, såsom filuppdelningsprogrammet, säkerheten och så vidare.
Upplägget tycker jag är bra mycket bättre än Internet Explorer, jämför exempelvis inställningsrutorna i de båda programmen, och du kommer att förstå. ::)
JeeQ wrote:Finns en hel recension om Firefox och dess framtida undergång också.
Jag undrar verkligen varför Firefox skulle gå under.
Life's a joke, yuk it up.
JeeQ
Posts: 5
Joined: 2005-09-09 21:37:34

Post by JeeQ »

Jag tog i princip all info jag skrev från diverse PC-tidningar, såsom
PC för Alla. Där en redaktör eller liknande beskrev allt dåligt med Firefox och dess framtida bekymmer mot Internet Explorer, då när Internet Explorer kommer med en ny version snart, lik firefox men en hel del andra saker också. Det var väl någon månad sedan, kommer inte ihåg så jättebra.

Jag har personligen sett, med egen jämförelse att firefox är söligare än explorer, iallafall i grundutförande. Men det kanske bara är något problem med min dator.

Jag vet inte hur många gånger jag har öppnat explorer när firefox inte kunnat visa en sida alls eller korrekt, men det är väl något skitig inställning kanske.
Det andra kommer jag inte kommentera då det är din egen åsikt slutna till ditt eget behov.

Men jag är måttligt berusad så ursäkta röran hejhej.
3500+.X850XT.160GB.1GB.ICEMATSIBERIA.FUNC.MX510.

Älskar dig fps-doug. Kyle, du med.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Förlåt för att jag säger det, men PC För Alla är datorvärldens motsvarighet till Aftonbladet. Att de kommer med domedagsprofetior säger inte särskilt mycket.
Life's a joke, yuk it up.
JeeQ
Posts: 5
Joined: 2005-09-09 21:37:34

Post by JeeQ »

Om du läser 'krönikan' så kommer du att förstå att det inte handlar om överexalterande 3 meniningar och 100cmx100cm stora bilder. Utan fakta.
3500+.X850XT.160GB.1GB.ICEMATSIBERIA.FUNC.MX510.

Älskar dig fps-doug. Kyle, du med.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

JeeQ wrote:Om du läser 'krönikan' så kommer du att förstå att det inte handlar om överexalterande 3 meniningar och 100cmx100cm stora bilder. Utan fakta.
Jag har tyvärr inte tillgång till PC För Alla. Kan du citera?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Ge er grabbar.

Ja har en teori om Pc för Allas domedagsprofetian. Allt eftersom Microsoft "tar över" och utvecklar egna programtillägg som är endast kompatibla med IE, så kommer alla andra webbläsare att duka under eftersom dom inte kommer att klara tilläggen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

_JesteR_ wrote:Ge er grabbar.

Ja har en teori om Pc för Allas domedagsprofetian. Allt eftersom Microsoft "tar över" och utvecklar egna programtillägg som är endast kompatibla med IE, så kommer alla andra webbläsare att duka under eftersom dom inte kommer att klara tilläggen.
"Egna programtillägg"?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

TinyTeeth wrote:
_JesteR_ wrote:Ge er grabbar.

Ja har en teori om Pc för Allas domedagsprofetian. Allt eftersom Microsoft "tar över" och utvecklar egna programtillägg som är endast kompatibla med IE, så kommer alla andra webbläsare att duka under eftersom dom inte kommer att klara tilläggen.
"Egna programtillägg"?
Tja, ActiveX är ett exempel, finns ju säkert fler.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

_JesteR_ wrote:
TinyTeeth wrote:
_JesteR_ wrote:Ge er grabbar.

Ja har en teori om Pc för Allas domedagsprofetian. Allt eftersom Microsoft "tar över" och utvecklar egna programtillägg som är endast kompatibla med IE, så kommer alla andra webbläsare att duka under eftersom dom inte kommer att klara tilläggen.
"Egna programtillägg"?
Tja, ActiveX är ett exempel, finns ju säkert fler.
ActiveX har jag då aldrig saknat.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

JeeQ wrote:Seriöst, så diggar jag inte Firefox.
Det kommer att vara utdött innan 06, enligt en hel del PC-tidningar och dylikt. En hel del filmer, sidor och så vidare kan ej visas, då måste man öppna Explorer och kolla på skiten, vilket inte är så kul. Och att vara en medelsvensson är inte så kul heller, då Firefox är söligare än Internet Explorer om man inte ändrar eventuella inställningar för att höja hastigheten att ladda sidor.
Utdött 2006, hallå? Vakna upp, FF är på uppgång.

Sen visst kan det böka lite ibland, men det gör det även i IE om du inte installerat rätt plugins/program.
JeeQ wrote:Jag personligen gillar inte det också för att jag anser att det inte är lika stilrent och bra upplagt som Internet Explorer. Men den meningen är enligt mig då. Det finns ju en hel del positiva funktioner också, såsom filuppdelningsprogrammet, säkerheten och så vidare.
Stilrenheten ligger i betraktarens öga.

Ehh, "filuppdelningsprogrammet", nu hänger jag inte alls med vart du är och far?

Säkerheten, ja just det, iofs har de väl bättrats på lite jämfört med förr, och sen beror det mkt på var man är och surfar någonstans. Men den är fortfarande för integrerad med operativsystemet för att göra den helt säker.
JeeQ wrote:Finns en hel recension om Firefox och dess framtida undergång också.
Sponsrad av M$?
JeeQ wrote:Jag tog i princip all info jag skrev från diverse PC-tidningar, såsom
PC för Alla. Där en redaktör eller liknande beskrev allt dåligt med Firefox och dess framtida bekymmer mot Internet Explorer, då när Internet Explorer kommer med en ny version snart, lik firefox men en hel del andra saker också. Det var väl någon månad sedan, kommer inte ihåg så jättebra.
Som TinyTeeth säger är PC für alles datortidningarnas motsvarighet till aftonbladet.

Ja den nya versionen av IE innehåller väl bla tabbar (som förövrigt funnits i opera, FF mfl ett bra tag). Sen att BARA kommer att funka med XP eller senare är väl även ett bra knep för att få folk att inte nyttja den eller?
JeeQ wrote:Jag har personligen sett, med egen jämförelse att firefox är söligare än explorer, iallafall i grundutförande. Men det kanske bara är något problem med min dator.
Kanske i grunduförande kanske den kan kännas slöare än IE, men det väger lätt upp alla dra fördelar den drar med sig såsom alla extensions, tabbarna osv.
JeeQ wrote:Jag vet inte hur många gånger jag har öppnat explorer när firefox inte kunnat visa en sida alls eller korrekt, men det är väl något skitig inställning kanske.
Det andra kommer jag inte kommentera då det är din egen åsikt slutna till ditt eget behov.
Då är det väl hemsidemakarna som slentrianmässigt skrivit fulkod och inte hållit sig till tex W3C´s standarder. Detta tycker jag inte riktigt är FF´s fel. Sen kan det juh vara så att hemsidesnickarna har "optimerat" sidan för att se bra ut i bara IE, då det vissa funktioner som är IE-specefika.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Pc för alla är kanske inte den tidningen som brukar komma med de mest korrekta påståenden även om den i mångt och mycket är rätt lagom för nybörjaren vid datorn.

Oavsett, jag använder firefox för att det är säkrare, jag slipper popups, och sen kör jag med adblock-extension som gör att du själv kan välja vilka reklambanners du ska plocka bort från sidor, eller göra filter som plockar bort.
Sist men inte minst tycker jag det är bekvämt att använda tabs, alltså flera flikar med hemsidor inuti ett fönster. På det sättet låter jag även firefox ha flera startsidor där jag sätter mina 5 favoritsidor.

Att firefox skulle gå under låter ju minst sagt som trams, låter mer som om krönikören inte vill att någon borde prova för att han anser att det borde gå under.

Firefox borde vara det givna valet för de flesta då det åtminstone just nu är bättre. Bara en sådan sak som för mig som använder osx, här är inte IE ett alternativ, kanske för att det inte verkar vara uppdaterat sen 1998. Samma sak gäller de som kör någon variant av annat operativsystem, där är inte IE någon möjlighet.

Att designen inte skulle vara renare än IE har jag väldigt svårt att tro eftersom du kan flytta runt och ändra i stort sett allt samt byta teman och färger hej vilt. Skulle du verkligen vilja lär du nog kunna få det att se ut som IE.

Mina ord är, testa, ge det lite tid, pröva hur du kan ändra designen, pröva lite tilläggsprogram och tabs.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har varit borta en natt och lite till, och genast är det mycket att svara på.

FIrefox tar längre tid att starta, och jag har tweakat lite, men jag vet itne riktigt vad alla inställningar gör, så jag har varit försiktig.

Ingen webbläsare kommer att "gå under" men ju större del av världen som M$ tar över, desto fler kommer använda IE. Men de som minns, och vet att FF är bättre, kommer fortsätta med det.

"Det kommer att vara utdött innan 06, enligt en hel del PC-tidningar och dylikt. En hel del filmer, sidor och så vidare kan ej visas, då måste man öppna Explorer och kolla på skiten, vilket inte är så kul."
Joo, där kan jag hålla med, jag har inte lyckats intallera en flash-plugin, hur ska jag göra det? Den automatiska installern verkar inte klara att installera.
Den sägar "Installerar plugin..." men det händer inget på en 10-15 minuter.

"Egna programtillägg?"
Mer kanske egna HTML-koder som alla börjar använda för att "M$ är såå smarta..."
FasTer AsTa
Posts: 3
Joined: 2005-09-10 23:42:26

Post by FasTer AsTa »

kr1sse wrote: Den sägar "Installerar plugin..." men det händer inget på en 10-15 minuter.
Installerar den inte överhuvudtaget eller är pluginet inte installerat på FF när du installerat färdigt? i det senare fallet så kan det vara så att installationen utförs på IE (om du har det) istället, om du inte ändrat installationsplatsen.
"The one who doesn´t remember history is bound to live through it again".
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

kr1sse wrote: FIrefox tar längre tid att starta, och jag har tweakat lite, men jag vet itne riktigt vad alla inställningar gör, så jag har varit försiktig.
Du du satt den på att auto-preload:a vid start då? Det gör ju IE.
Ingen webbläsare kommer att "gå under" men ju större del av världen som M$ tar över, desto fler kommer använda IE. Men de som minns, och vet att FF är bättre, kommer fortsätta med det.
Jag skulle nog säga att MS är på nedgående, om än inte med mycket.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

M$ är inte på nedgående, men om vi andra datornördar som vet hur det ligger till får med oss andra så kan vi få dem på fall.

Auto-preloada?

"Installerar den inte överhuvudtaget..."
Så är det.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

kr1sse wrote:M$ är inte på nedgående, men om vi andra datornördar som vet hur det ligger till får med oss andra så kan vi få dem på fall.

Auto-preloada?

"Installerar den inte överhuvudtaget..."
Så är det.
I ärlighetens namn är det nog ingen som är särskilt intresserad om du kör IE firefox eller opera, men om du ska yttra dig om huruvida en läsare startar snabbare än en annan ska det vara på lika villkor. Alltså låter du firefox preloada?

Det finns en enkel anledning till att IE startar snabbt, det är inladdat i minnet från start. Gör du samma sak med FF startar den snabbt med. Alla som kör osx vet =)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Hur får man FF att preloada då?
hej.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Tror det här är det närmaste man kan komma:
https://sourceforge.net/projects/ffpreloader/
» the empire never ended
Post Reply