Sony Vaio a397xp fel eller inte?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
DJ_EDDIE88
Posts: 220
Joined: 2002-03-08 22:48:04
Contact:

Sony Vaio a397xp fel eller inte?

Post by DJ_EDDIE88 »

Hej köpte en Sony Vaio Laptop A397xp och har råkat ut för knastrigt ljud på vissa applikationer men nu tycks det funka- kanske nån drivrutin som behöver uppdateras.

Testade köra Bf2 ..gick inte laggade på även på 1024 upplösnigen- vet inte om det är ram minnet på endast 512 mb som ställer till det, grafik kortet är ett x600 tycker det borde flyta på i alla fall med medel inställningar på allt samt 1024 alltsp...högre går inte att köra med.

Dvdn ´hade svårt med min bf2 skiva och kunde inte läsa den i början- hade ett liknande problem med en vanlig dvd film men sen funkade det. Tycker ljudet känns väldigt lågt i mina hörlurar dessutom fast jag har det


på max volym...

Nån med erfarenhet ifrån just den här modellen.
Phat Bass Shaker
2400+,A7N8X Deluxe ,512 Mb Ram, Sapphire 9700 ati, Audigy 2,
EventHorizon
Posts: 99
Joined: 2002-07-19 15:20:27

Post by EventHorizon »

Jag kan ju bara säga att rent generellt så är ljudvolymen sämre på laptops av någon anledning. Finns Audigy 2 i PCMIA-utförande eller extern, lär ge en högre output.

Vad beträffar spelprestandan i BF2 är det ett hemskt minnesintensivt spel och hårddisken samt minnesbandbredden brukar vara sämre i lapotops och det kan resultera i att spelet hacker även om ditt grafikkort kan hänga med.

Men du kan inte tweaka lite inställningar i BF2?`Som att stänga av skuggor och köra medium lite varstans? Sedan testa 1024x768. Finns även tweak guides på nätet, borde inte vara så svårt att hitta.

Du kan ju även testa att köra med de senaste drivrutinerna för grafikkortet, nu brukar ATI hänvisa till OEM-tillverkaren för uppdateringar för integrerade grafikkort i laptops. Men det finns de som släpper moddade drivrutiner med stöd för även de korten i laptopsen aktiverat.
Ta de här tex: http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1196 (2005-09-24)

Vidare har du normalt sett möjlighet att installera "radlinker" med de där drivrutinerna (omega) och kan därifrån överklocka ditt kort, men det kan vara riskabelt, så heads up!

Att DVD-liraren krånglar låter däremot mer oroväckande, om Du alldeles nyss köpt datorn har Du ju öppet köp. Om det är spelprestanda du var ute efter är jag rädd för att Du har köpt helt fel laptop. En dell med ett 6800 mobile vore rätt väg att gå, eller i varje fall en dator med ett X800. Nu finns även 7800GTX i mobile-variant och den fullkomligt ödelägger allt som tidigare funnits ute, den är blott runt 10% långsammare än den i stationära datorer, riktigt monsterkort.
User avatar
DJ_EDDIE88
Posts: 220
Joined: 2002-03-08 22:48:04
Contact:

Post by DJ_EDDIE88 »

Det bir hackigt även på lägsta upplösningen 800x600 och låga inställningar på allt. Går inte att spela...

Jag ska inte använda den till spel, men jag vill att allt ska funka bra.
Ljudet har knastrat lite då o då, dvdn krånglade idag med bf2 skivan- har inte hunnit testa den så mycket änn.
Phat Bass Shaker
2400+,A7N8X Deluxe ,512 Mb Ram, Sapphire 9700 ati, Audigy 2,
Post Reply