Mozillas eldräv når version 1.5

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Mozillas eldräv når version 1.5

Post by lither »

Image
Den otroligt snabbväxande webbläsaren Mozilla Firefox har nu släppts i ny version. Firefox har härmed nått 1.5, där bland annat ny support för SVG, CSS 2 and CSS 3, och JavaScript 1.6 har inkluderats.

Det har även skett en ändring på sidan som sprider webbläsaren och får den att växa ännu mer, Spread Firefox. En slags trailer till deras kommande projekt Firefox Flicks (som antagligen inte syftar på unga svenska killars variant av ordet "flickor", utan engelskans "film" om man ska tolka loggan rätt). Hur kampanjen kommer att gå till eller se ut är svårt att uttala sig om i dagsläget. Det är bara att låta spekulationerna knapra på hjärncellerna.

Här är några av nyheterna i Firefox 1.5:
  • ● Snabbare navigation med förbättringar i framåt- och bakåtknapparnas prestanda.
    ● Omplacering av så kallade "drag and drop" i Firefox tabs.
    ● Förbättrade popup-blockeringar.
    ● Featuretten "Clear Private Data" ger dig en snabb möjlighet att ta bort personlig data via en menyikon eller ett snabbkommando.
    ● Rapportera om en en sida inte fungerar i Firefox genom "Report a broken Web site wizard".
    ● Bättre stöd för Mac OS X (10.2 och uppåt), där du har möjligheten att kopiera dina profiler från Safari och Mac Internet Explorer
Sugen på att se vad Mozilla 1.5 mer har att erbjuda?
Läs mer om uppdateringarna här och Firefox 1.5 laddar du ner här.
Last edited by lither on 2005-11-30 17:13:41, edited 2 times in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Kungen på tronen. Alla borde använda Firefox.

Hoppas marknadsföringen och spridningen får ett rejält lyft iom att 1.5 nu blivit skarp.

Tips för sexig Optionsruta :P
about:config -> browser.preferences.animateFadeIn och browser.preferences.instantApply (Byter ut OK & Cancel mot bara Close, aktiverar ändringar direkt)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Nu när den skarpaversionen av 1.5 kommit så kanske fler av det extensions och teman som inte fungerade blir uppdaterade också.
Just nu saknar jag ett par extensions.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Underbart!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Det står "Tell Your Story - Record a video testimonial for Firefox Flicks now!"

Låter lite som en "switch".
Jag tycker att grön är en fin färg.
miceky

Post by miceky »

jag installera den nyss och tycker absolut inte denna var en final, vissa knappar kommer på fel ställe, jag kan inte ta options och allmänt seg.. går tillbaka till 1.07
Dock kör RC3 bra på jobb.... ORKA
dnx

Post by dnx »

miceky wrote:jag installera den nyss och tycker absolut inte denna var en final, vissa knappar kommer på fel ställe, jag kan inte ta options och allmänt seg.. går tillbaka till 1.07
Dock kör RC3 bra på jobb.... ORKA
Intressant att du säger så för RC3 och Final är exakt samma fil, exakt samma md5sum. Så om RC3 körs bra på jobbet är det något med din installation eller dator hemma.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

miceky: Återskapa din profil enligt mina instruktioner här: http://www.64bits.se/forum/viewtopic.ph ... 191#468191
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Saul
Posts: 19
Joined: 2005-03-29 9:17:59
Location: Vintergatan

Post by Saul »

testimonial = vaporware, quackery, fraud

vad tänker de på?
Homo sum; humani nihil a me alienum puto
yeah

Post by yeah »

dnx wrote:
miceky wrote:jag installera den nyss och tycker absolut inte denna var en final, vissa knappar kommer på fel ställe, jag kan inte ta options och allmänt seg.. går tillbaka till 1.07
Dock kör RC3 bra på jobb.... ORKA
Intressant att du säger så för RC3 och Final är exakt samma fil, exakt samma md5sum. Så om RC3 körs bra på jobbet är det något med din installation eller dator hemma.
HAHA så busted!
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Tycker 1.5 är bra mycket snabbare än den äldre version jag hade... eller så är det inblidning.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Hein wrote:Tycker 1.5 är bra mycket snabbare än den äldre version jag hade... eller så är det inblidning.
Nejdå, det är den. En hel del performance improvements i 1.5.

Renderingsmotorn är Gecko 1.8, som de frös koden till i somras i princip eftersom planen då var att lansera 1.1, så blev det inte eftersom de insåg att det var bättre att göra det rejält, därför sköt de upp lanseringen, ändrade versionsnumret till 1.5 och la lite mer krut i grytan.

Men Gecko 1.9 har om jag förstår det rätt alltså fått utvecklas och mognat sedan i sommar och kommer fortsätta göra det tills Firefox 2.0 släpps under 2006... ska bli spännande att se hur den känns.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Sen cachar den renderingen av sidorna man har besökt redan så trycker man på back eller forward-knapparna dyker sidan upp direkt istället för att laddas om som i FF 1.0.x.
hej.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Vad är det för skillnad på Firefox och Mozilla? På skolan kör de Mozilla då admin tycker den har mer stöd redan från början, stämmer det?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Flip_Chip wrote:Vad är det för skillnad på Firefox och Mozilla? På skolan kör de Mozilla då admin tycker den har mer stöd redan från början, stämmer det?
Mozilla utvecklas inte längre, det får du gärna hälsa honom. Annars är det ingen större skillnad (några funktioner som drag and drop saknas i Mozilla), mer än att Mozilla har inbyggd mail. Men det använder de som kör Firefox Thunderbird många gånger till i stället.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Nästan, Mozilla Suite finns inte kvar längre, men det utvecklas under andras översyn med namnet SeaMonkey (det gamla kodnamnet)
http://en.wikipedia.org/wiki/SeaMonkey

Annars stämmer det vad lither säger.
» the empire never ended
unikum

Post by unikum »

Fått alla extensions att funka utom Jump Link. det är ett år sen den blev uppdaterad. Jag har ändrat max version till 1.5 i install.rdf men det tricket gick inte med Jump Link. :(
Ingen haxor här som kan göra en sådan extension?

Jump Link: https://addons.mozilla.org/extensions/m ... on=firefox
User avatar
Zedde
Posts: 42
Joined: 2002-03-08 16:39:46
Location: Helsingborg
Contact:

Post by Zedde »

Men 1.5 har samma minnes problem :(
På min dator kan den komma upp till 150MB
Även då jag tar bort fönster så ändras den inte.

Måste starta om FF :P
"From now until the end of the world,
we and it shall be remembered.
We few, we Band of Brothers.
For he how sheds his blood with me shall be my brother."
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Zedde wrote:Men 1.5 har samma minnes problem :(
På min dator kan den komma upp till 150MB
Även då jag tar bort fönster så ändras den inte.

Måste starta om FF :P
http://slashdot.org/comments.pl?sid=169676&cid=14155604
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Tracer
Posts: 12
Joined: 2002-03-08 17:10:14
Contact:

Post by Tracer »

Aj då. När jag precis hade installerat 1.5 nämde en vän till mig detta:

Verktyg --> Inställningar --> Sekretess --> Lösenord --> Visa Sparade Uppgifter --> Visa Lösenord

Detta är på default. Vilken miss. Där står mina lösenord i klartext.
Hur många är det som missar detta? Räcker med att du är från datorn i 5 minuter så har någon dina lösenord.

Bockar du ur "Spara Lösenord" måste du fortfarande gå in och ta bort de lagrade.
"Reality keeps breaking me down...everything changes but nothing is truly lost..."
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Tracer wrote:Aj då. När jag precis hade installerat 1.5 nämde en vän till mig detta:

Verktyg --> Inställningar --> Sekretess --> Lösenord --> Visa Sparade Uppgifter --> Visa Lösenord

Detta är på default. Vilken miss. Där står mina lösenord i klartext.
Hur många är det som missar detta? Räcker med att du är från datorn i 5 minuter så har någon dina lösenord.

Bockar du ur "Spara Lösenord" måste du fortfarande gå in och ta bort de lagrade.
Du kan ju alltid ange ett huvudlösenord istället.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Ja, är du orolig för sådant, skydda uppgifterna med ett huvudlösenord (Master Password). Var snäll och sprid denna information bakåt i leden också. :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Jag löser det genom att inte låta FF komma ihåg mina lösenord. Enklast så ;)
hej.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Har ni inte cookies påslagna? Då kan ju vemsomhelst även ha roligt med era forumkonton eller skicka spam från er webbmail? Jag förstår inte riktigt. Jag låser datorn med Win+L när jag går ifrån den, det räcker för mig.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Branstrom wrote:Har ni inte cookies påslagna? Då kan ju vemsomhelst även ha roligt med era forumkonton eller skicka spam från er webbmail? Jag förstår inte riktigt. Jag låser datorn med Win+L när jag går ifrån den, det räcker för mig.
Hur menar du? Har man cookies påslagna kan vem von helst leka med ens webmail osv ja, om man låter någon röra ens dator.
hej.
Locked