Datorn startar inte, nätagget?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Datorn startar inte, nätagget?

Post by peak »

Datorn brukar stå på 24/7 och när jag vaknade imorse så var den avstängd. Konstigt tänkte jag, startar väl om den då. Men då händer det ingenting. Den är helt stendöd. Kollar uttaget och det är ström för skärmen går igång. Tar då loss nätaggskabeln ifrån moderkortet och kortsluter den (grön + svart) men det händer ingenting. Har ett Antec 380W nätagg, det som medföljer Antec Sonata chassit. Finns det någon säkring som kanske gått?
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Brukar sitta en säkring inuti nätagget. Kolla amperen på den och byt. Om inte det funkar så leta efter härdsmältor i agget och testa ett annat nätagg så att inte andra enheter har gått sönder.

Förresten, skriv upp ditt system. Du kanske behöver ett kraftigare nätag.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Machiavelli
Posts: 44
Joined: 2004-10-03 12:57:11
Location: Göteborg

Post by Machiavelli »

User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

-SE- wrote:Brukar sitta en säkring inuti nätagget. Kolla amperen på den och byt. Om inte det funkar så leta efter härdsmältor i agget och testa ett annat nätagg så att inte andra enheter har gått sönder.

Förresten, skriv upp ditt system. Du kanske behöver ett kraftigare nätag.
Jo ska se om jag kan få tag på ett annat nätagg att testa med. Men att mäta någon ström är väl ingen idé när det inte ens startar? Mitt system står i signaturen.

Machiavelli: Jo mitt nätagg klarar av att driva min dator... Har liksom kört med det sen sommaren utan problem. :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
snowman
Posts: 141
Joined: 2003-01-07 17:18:20

Post by snowman »

Mitt Antec nätagg till Antec Sonata II Miditower har också nyligen laggt av, kanske dålig kvalite?

Jag tror inte man får öppna nätaggen för att byta säkring, då försvinner nog garantin.

//Jimmy
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

snowman wrote:Mitt Antec nätagg till Antec Sonata II Miditower har också nyligen laggt av, kanske dålig kvalite?

Jag tror inte man får öppna nätaggen för att byta säkring, då försvinner nog garantin.

//Jimmy
Mjo kan ju vara så. Jag skickade iaf in nätagget till Webhallen och det går på garantin sa de. :)
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
User avatar
flaerp
Posts: 37
Joined: 2005-12-26 1:57:13

Post by flaerp »

peak wrote:
-SE- wrote:Brukar sitta en säkring inuti nätagget. Kolla amperen på den och byt. Om inte det funkar så leta efter härdsmältor i agget och testa ett annat nätagg så att inte andra enheter har gått sönder.

Förresten, skriv upp ditt system. Du kanske behöver ett kraftigare nätag.
Jo ska se om jag kan få tag på ett annat nätagg att testa med. Men att mäta någon ström är väl ingen idé när det inte ens startar? Mitt system står i signaturen.

Machiavelli: Jo mitt nätagg klarar av att driva min dator... Har liksom kört med det sen sommaren utan problem. :)
Hadde oxå kört med ett agg i ca ett år, sen började min burk att dumma sig, stänga ner, inte starta osv, Och det problemet försvann när jag bytte till ett nytt starkare agg. låg antagligen på gränsen med det gamla och det orkade inte med längre så jag tycker att du ska testa att byta det bara.
CPU:Intel core i5 2.7GHz
RAM:umm, labbar lite med det nu :D
MOBO:MSI P55-CD53
GFX:ATI Radeon HD 48xx
SFX:X-fi extreme gamer.
Post Reply