Råd vid köp av icke fungerande högtalarsystem

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Dani
Posts: 253
Joined: 2004-02-19 15:36:36

Råd vid köp av icke fungerande högtalarsystem

Post by Dani »

Har möjlighet att köpa ett Gigaworks 7.1 system för ett reducerat pris (1000kr) pga av att subwoofern inte fungerar (elfel enligt säljaren). Han påstår att allt annat fungerar perfekt (speakers, fjärr, Audio pod etc). Alla tillbehör finns. Han säger att elfelet på suben går att fixa för sisådär 500-1000kr. Jag är tveksam till detta och har följdaktligen några frågor:

Har nu fått följande felbeskrivning från säljaren: "Subben startar utan trubbel och ljud kommer. Problemet är att det går inte att ändra volymen och när man stänger av systemet så ger det ifrån sig ett kraftigt men väldigt kort basdunk."

*Är det troligt att någon affär kan fixa ett sådant elfel och isf vart ska man vända sig?

*Går det att lokalisera felet(kan ju vara fel på både suben och fjärren) med beskrivningen ovan, och går det att göra en uppskattning på åtgärd och pris?

OBS, tillverkningsgarantin har gått ut enligt säljaren då han redan har varit i kontakt med creative.

/Dani
User avatar
Oneway
Posts: 600
Joined: 2004-03-11 17:00:19
Location: Stockholm

Post by Oneway »

Köp nytt så slipper du problem! :-/
valekerdu - "Asså Jerko.. är du verkligen utbildad? Jag är 14 år och är bättre än dig."
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Min gamla sub betedde sig sådär med, och det berodde på att efter en viss tid när suben inte fått någon signal så stänger den av sig själv. För att göra det så laddar den ur kondingarna med ett dunk.
Detta förstås då en aktiv sub med ett active läge. Kan ju gå och lösa det här problemet med att aldrig stänga av suben.
Volymproblemet låter som en vridpott som är kass...Glargh kan säkert säga hur svårt och dyrt det är att byta en sån.
KTM + Akrapovic = [love]
Dani
Posts: 253
Joined: 2004-02-19 15:36:36

Post by Dani »

Oneway wrote:Köp nytt så slipper du problem! :-/
mjoo, men behöver kanske inte så kraftfullt system. Är sugen på det för att det är reducerat. Annars köper jag nog ett Megaworks nytt iställe.

phastas: Det låter som det kan vara flera problem vilket blir krångligt och dyrt att fixa. Alltså inget köp att satsa på?

/Dani
Homieee
Posts: 210
Joined: 2002-03-08 23:26:57
Location: Stockholm
Contact:

Post by Homieee »

Tänkte tipsa om Logitech z-5500, kan nog säga att det är en av de bästa högtalare jag haft om man tittar på priset!

Otroligt ljud, riktigt kraftfull bas! Är så jävla nöjd! Värt varenda krona!

Ta en titt iallafall... Logitech Z-55000
Intel P4 3.0Ghz, ASUS P4P800-E Deluxe, Asus AX800 256MB, 1GB DDR/PC3200, 250 GB SATA Samsung, Seagate 120 GB PATA
Dani
Posts: 253
Joined: 2004-02-19 15:36:36

Post by Dani »

Homieee wrote:Tänkte tipsa om Logitech z-5500, kan nog säga att det är en av de bästa högtalare jag haft om man tittar på priset!

Otroligt ljud, riktigt kraftfull bas! Är så jävla nöjd! Värt varenda krona!

Ta en titt iallafall... Logitech Z-55000
Verkar grymmeli grymt! :D
Men lite dyrare än Megaworks, 2000kr i butik 1 mil från mig. Det är likvärdigt tryck som logitechs. Det får bli ett Megaworks nytt för 2k kr.

Tror inte jag vågar satsa på hans trasiga Gigaworks, kan vara fel på vad som helst. Hörde med en datorbutik i närheten men de kan inte fixa sånt och hänvisade mig till Creative labs. Detta låter både dyrt och omständligt.

Tackar för alla tips!

/Dani
Post Reply