Dator stängs av hela tiden!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
WeRRa
Posts: 2
Joined: 2005-08-11 22:38:44

Dator stängs av hela tiden!

Post by WeRRa »

så här e d:

Igår (fredags) så spelade jag Wc3 normalt, men så frös datorn 3 ggr under samma spel, (har aldrig hänt förr) så jag stängde av spelet, chattade på msn, o spela GTA SA istället, sen satte jag igång Wc3 igen, och spelade med mina kompisar, och då stängdes datorn av. Så jag öppnade locket och gick o sov, (trodde d var överhettning). Sen imorse så skulle jag sätta på datorn, och då funkade inte skärmen, och datorn stängdes av efter typ 1 minut. Drog ut strömkabeln några sekunder, satte på datorn, men samma resultat.

Vad kan det bero på?

Asus A8n-sli deluxe | AMD643200+ 2.0 Ghz, venice | Kingmax 2x512 CL2.5 DDR400 | Geforce 6800 Nu 256mb | Maxtor diamondmax plus 10 160GB sata | original nätaggregat 500W (vet inte riktigt vilket märke, kom med chassit)

tacksam för alla svar!
Dani
Posts: 253
Joined: 2004-02-19 15:36:36

Post by Dani »

Hade liknande problem som du helt plötsligt. Satte på datorn på morronen och efter 1-2min startade den om. Vid uppstart började datorn pipa med frekventa uppehåll. Detta hände bara första gången. Men sen testade jag igen 2 ggr och då startade den om igen efter 1-2min. Efter detta hände det inte fler gånger. Alltså blev riktigt orolig att nått hade pajat. Så jag kollade spänning på nätagget (Ok), temp på graffet (ok), temp på övr. komponenter i SpeedFan (Ok).

Mina förslag:

Kan ha varit i samband med att jag startade Internet. Har haft liknande beteende och då har det varit Virus (Sasser). Så jag körde en Scan men den hittade inget (dock ej uppdaterad McAfee).

Tyckte att det lät konstigt vid problemen när jag startade upp datorn. Funderar på om det kan vara minnena eller hdd som inte är helt med. Minnena är aningen klockade, men det har jag inte haft probs med på 1 år.

Får återkomma om några dar då jag vet mer om problemen och om de återkommer.

/Dani
Mobo: Gigabyte P35C-DS3R
Prollo: Intel C2D E6300 1,87GHz
Nätagg: Atrix 520W
Minne: Corsair XMS TwinX DDR2 800MHz CL4 2x1GB
Grafik: Sapphire X1950XT 256MB
Post Reply