Digital tv- HD

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Digital tv- HD

Post by simon.lycksele »

Hej!

Jag sitter och grämer mig hela tiden över att jag inte kan få HD-TV.
I dagsläget så har jag Tele2Vision. Dom är bra på det sättet att dom har alla kanaler och vi har redan jacket i väggen. Men kvaliten är inte den bästa, inget 5.1 ljud, digitalboxen är värdelös och ful, även funktionen EPG funkar inte alltid och grafiken är asful.
Så jag skulle egentiligen villa ha Canal Digital HD. Då har man bra bild och snygg grafik m.m Och såklart HD-Kanalerna(det bästa) men då har ju dom inte trean. Den vill jag ha.
Sen vet jag att Boxer kommer att sända HD matrial framöver, men inte än.
Det skulle ju vara perfekt men lär dröja ett tag tills det kommer till Norrland.


Så nu till frågan, finns det ingen HD leverantör som har trean?
Eller någon annan lösning på mitt problem. (vill ha trean & femman och HD)
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

Annars kan du satsa på en bildrörstv så får du bra bild utan att behöva hd material ;)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Vänta tills boxer sänder ut HD ^^

Eller som en granne till mig gör, ha både Boxer och Canal Digital.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
simon.lycksele
Posts: 564
Joined: 2006-11-24 19:28:49

Post by simon.lycksele »

ok, vet ngn hur lång tid det tar innan boxer sänder HD?
Gigabyte GA-73PVM-S2H / Intel C2D E8400 /
Corsair XMS2 2GB / Samsung 320GB SATA /
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

simon.lycksele wrote:ok, vet ngn hur lång tid det tar innan boxer sänder HD?
Det är en fråga om tillgängliga frekvenser och så kallade MUX:ar (min technojibber är svajig på området men som jag förstår det är det en apparat som slår ihop ett flertal kanaler till en signal och sen används en deMUX för att splittra isär dem till flera kanaler igen. På genomgången jag var på tycktes det som om det förutsattes att man visste vad en MUX var eller inte brydde sig om hur tekniken fungerade.)
Bottom line är att HD-sändningar över Terracoms marknät förmodligen inte kan ske förrän de analoga sändningarna upphört. Och även då kommer det vara en fråga om att offra mångfald för HD.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Västerås och stockholm sänder ju redan SVT HD via marknätet, har gjort det sedan i somras. Kommande platt-tvn från bla Sony, Sharp m.m. har inbyggd HDTV mottagare för marknätet så det går helt klart framåt.
Det är ju en kamp om frekvensutrymmet som krävs nu pga högre bandbredd, har varit diskussioner om att telefoni skulle få ta de tänkta frekvenserna för marksänd HDTV.

Tror dock att det kommer hända saker ganska snart, pressen är ganska hög från allmänheten som köpt platt-tvn och får sämre bild än de hade innan ;)
Ljudingenjör - Örebro Universitet
Post Reply