Innehåll

Age of Empires III

Inledning
Spelinformation
Åh, du vackra drömdejt
Få men lättsmälta nyheter
Grafisk munsbit
Slutsats
Skärmdumpar

 


Tack till Microsoft för deras recensionsexemplar.

17/11 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist(snabel-a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Få men lättsmälta nyheter


Det börjar lätt ...

Den största skillnaden från förr är att du nu har en stad att kontrollera. En hemstad dit du kan återvända genom en flaggikon. Vips kan du kalla efter mer mat, efterfråga assistens från nya arbetare eller varför inte anställa ett dussin soldater att fylla ut din armé?

Age of Empires har även fler faktioner att välja mellan än tidigare. Detta betyder att jag helt enkelt inte behöver lägga mina irritationer på hur gräslig brittiskan var förr i tiden. I stället ånjuter jag en tidigare variant av tyskan. Wunderbart! Alla faktioner innebär inte bara nya språklexikon i bokhyllan, utan även helt unika trupper och byggnader. Och medan spelet flyter på, tjänar du xp för i stort sett allt du gör. Detta ger dig möjligheten, om du överlever och klarar av dina uppdrag, att skicka efter nya saker från din hemstad. En ballong är alltid ett hett tips för den som vill spana på sin motståndare, utan att nödvändigtvis bli upptäckt själv.

Uppdragen, ja. Som RTS-spel kan det tänkas vara för mycket begärt att ett spel ska baseras på annat än att slå ut sin värsta konkurrent. Men mitt minne sviker mig inte när jag säger att framför allt Age of Empires II hade mer att erbjuda. Det blir inte så mycket eskorter av artefakter eller att du ska fria någon. Nej, majoriteten av dina uppdrag kan sammanfattas "förstör och förgör".

Grafisk munsbit


... men fortsättningen visar sig kräva motstånd. Då kan det vara bra att bygga kanoner.

Men om vi släpper uppdragen för en stund och fokuserar på resten, hur är då Age of Empires III? Först och främst, tillbaka till drömdejten. Spelet är bedårande vackert. Konkurrenter är svårt att komma på några än möjligtvis Earth 2160, men de skiljer sig på många sätt så de blir svåra att jämföra.

Även musiken är lite som jordgubbarna på jordgubbstårtan. Ensemble Studios har även utnyttjat tekniken för att ändra karaktären på musiken beroende på hur stillsamt din bärodlare utför sin dagliga syssla eller antalet kanoner som bombarderar tyskarnas murar. Temat till spelet kan dock kännas aningen matt och inte alls så glamourös som den egentligen borde. Spelet är rent ut sagt värt ett riktigt bra ljudsystem, för våra älskade skottavlossningar är långt ifrån pjåkiga.

Age of Empires III tenderar att fastna i det träsk Doom 3 tyvärr hamnade i. Snyggt men verkligen inte genomtänkt. Det är bra grafik, men det är för mycket krig. Underbar musik, men din ruta att skåda spelets gång är för liten. Då och då ploppar det även upp små petitesser som ibland växer och blir problem som du mer än gärna vill bli av med. Du kan till exempel inte, som i Warcraft 3, beordra dina trupper att attackera ett område genom att klicka på kartan. Du kan flytta dem dit, men inte attackera. Du måste i stället gå dit först, sen välja att attackera och sedan säga var - på de två tredjedelar till spelfönster som du har till ditt förfogande.


« Föregående Nästa sida »


17/11 -05 | Erik Blomqvist | erik.blomqvist(snabel-a)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!