Test 1 - Quake 2
Notera att i timedemos så är inte spelens AI (artificiell intelligens) i funktion utan hela senariot är förutbestämt. Så man får högre resultat i ett timedemo än i verkligheten. Dessutom har jag för att testa kortets hasighet stängt av ljudet med kommandoraden: +set cd_nocd 1 +set s_initsound 0. Dessutom var VSYNC ställd på off vilket gör att grafikortet spottar ut bilden när den är färdig med bilden och inte när skärmen är klar. Annars så kan FPS resultatet aldig bli högre än skärmens Hz. Dock rekommenderar jag att spela med VSYNC på för att få bättre bildkvalité. Versionen av Quake 2 var 3.20.
Demo 1 är den situation som man normalt upplever med inte allt för mycket händelser som stressar datorn. Ett långt ifrån tungt timedemo. Crusher däremot är ett "i värsta fall" där 32 spelare i ett nätverksspel testar datorernas gränser till det yttersta. Kan nästan ses mer som ett cpu test. Men jag tar med det för att få bredd i testerna.
Testresultat
Quake 2 120/166 16 bit färgdjup.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 140.8 | 117.5 | 82.3 |
crusher | 63.1 | 63.1 | 58.8 |
Quake 2 142/195 16 bit färgdjup.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 143.1 | 131.3 | 97 |
crusher | 63.2 | 63.6 | 61.6 |
Vinst vid överklockning av GPU:n:18.3% Minne:17.5%
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 1% | 11.7% | 18.3 |
crusher | - | - | 0.5% |
Vi ser tydligt
att Geforce ger bra resultat. Dock sjunker prestandan kraftigt
när upplösningen höjs. Resultaten är klart godkända.
Vid överklockning höjs prestandan knappt märkbart i de lägre upplösningarna
men i de högre upplösningarna börjar skillnaden bli tydlig. Under
crusher testet är skillnaderna dock marginella då CPU:n begränsar
grafikkortet. Detta ser man även i de lägre upplösningarna.
Quake 2 120/166 32 bit färgdjup.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 128.4 | 85.7 | 56 |
crusher | 64.1 | 59.8 | 45.9 |
Quake 2 142/195 32 bit färgdjup.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 138.2 | 102.2 | 67.8 |
crusher | 64 | 62.4 | 53.6 |
Vinst av överklockning GPU:18.3% Minne:17.5%
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | 7.6% | 19.3% | 21% |
crusher | - | 4.3% | 16.8% |
Resultaten sjunker
kraftigt när man ändrar till 32 bit. Dock så verkar dagen räddas
av att man överklockar kotet viket ger en kraftig ökning. GeForce
har hög fillrate och utmärkt prestanda men lider av dålig bandbredd
och 166 mhz minne räcker helt enkelt inte till vid höga upplösningar.
Ett DDR kort skulle ha visat samma resultat men en hel del högre
vid de höga upplösningarna
Hur mycket sjönk prestandan då?
Quake 2 120/166 32 bit färgdjup: FPS minskning jämfört med 16 bit.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | -8.9% | -27% | -32% |
crusher | +1.6% | -5.3% | -22% |
Quake 2 142/195 32 bit färgdjup: FPS minskning jämfört med 16 bit.
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
demo1 | -1.8% | -13% | -17.7% |
crusher | - | - | -8.9% |
Här ser vi tydligt var gränserna går för Geforce. I standardutförande så fylls bandbredden vid 1024*768 men när det är överklockat så slår den inte i väggen på allvar förrän vid 1280*1024. Att överklocka kortet ger en kraftig prestandavinst. Man halverar praktiskt taget förlusten vid höga upplösningar.
Övriga testresultat att jämföra med
Quake 2 (cpu på 496 mhz)
142/195 | 142/215 | |||
16 bit | 32 bit | 16 bit | 32 bit | |
800*600 | 151.3 | 142.9 | 156.8 | 146.2 |
1024*768 | 134.8 | 102.7 | 136.4 | 110.3 |
1280*1024 | 97.2 | 67.8 | 99.4 | 73.6 |
Här kan vi sluta oss till att en höjning av cpu:ns hastighet märks mest i lägre upplösningar och att en höjning av grafikkortets mhz på minnet höjer mest i låga upplösningar.
Quake 2 155/210
demo1 | 800*600 | 1024*768 | 1280*1024 |
16 | 143 | 120.1 | 105.5 |
32 | 138 | 112.8 | 76 |
En ytterligare höjning av grafikortets mhz ger goda prestandahöjningar.