Test 2- 3DMark 2000
Ett test är 3D MARK 2000 som är helt nytt och som som baseras på 3d motorer som används i kommande spel. Man kan testa kommande funktioner så som T&L mm. Det kräver DirectX 7. Jag har testat olika färgdjup samt överklockat jämfört med icke överklockat. Klicka på resultaten så får du se fler detaljer så som fillrate mm. För dig som har en processor med 3d-now eller KNI och ett grafikkort utan T&L så är det inte riktigt rättvist att jämföra resultaten med GeForce då 3D Mark 2K änvänder sig av dess instruktioner för att ersätta T&L. Detta gör att skillnaden i testerna blir mindre än i de spel som finns i dag.
Testresultat
120/166 | 800*600 | 1024*768 | 1280*1024 |
16 bit | 3710 | 3315 | 2650 |
32 bit | 3179 | 2490 | 1724 |
142/195 | |||
16 bit | 3724 | 3432 | 2939 |
32 bit | 3413 | 2837 | 2039 |
Prestandavinst vid överklockning
142/195 | 800*600 | 1024*768 | 1280*1024 |
16 bit | 0.3% | 3.5% | 10.9% |
32 bit | 7.3% | 13.9% | 18.3% |
Prestandaförlust vid 32 bit jämfört med 16 bit
800*600 | 1024*768 | 1280*1024 | |
120/166 | -14.4% | -24.9% | -35% |
142/195 | -8.4% | -17.3% | -30.6% |
Man ser tydligt hur prestandan sjunker när man kommer upp i högre upplösningar och hur prestandan bokstavligen djupdyker i höga upplösningar med 32 bit färgdjup. Att överklocka ger goda resultat i höga upplösningar. Vi ser även att vida låga upplösningar är processorn en klart begränsande faktor.
uppdatering: Jag kan nämna att i dagsläget med 5.13 drivrutinerna så får jag knappa 4600 P.