MP3-spelaren i detalj
Storleken har betydelse
Ljudkvalitet och hörlurar
Filöverföring

11/02-03 | Illuwatar | illuwatar@techie.com

Ljudkvalitet och hörlurar

När man väljer en musikmaskin, bärbar eller inte, så är nog den viktigaste aspekten hur det låter om underverket. När det gäller MP3-spelare är detta ytterst påtagligt eftersom en hel del "processande" krävs för att få fram något ljud ur MP3-filerna. Denna process påverkar ofrånkomligt ljudet hos spelaren (man bör dock nämna att skapandet av filerna har mycket stor betydelse - en dålig MP3-fil kan få den bästa spelare att låta illa). Dessutom finns en hel del annan elektronik som påverkar ljudet indirekt (exempelvis spänningsomvandlare) genom att avge störningar till de analoga delarna i spelaren. I en dåligt konstruerad spelare brukar resultatet bli ett slags bakgrundsbrus som hörs enbart när musiken spelas. I denna diciplin kan jag inte mer än berömma iRiver: en brusfriare bärbar spelare har jag aldrig varit i kontakt med. Även i tyst miljö, med lättdrivna lurar och mjuk klassisk musik är brus i praktiken ohörbart.

Nu är dock "bra ljud" inte bara avsaknad av brus och störningar. Det ljud som skall komma fram måste vara klart och rent, ha en tydlig stereobild och dessutom bör man kunna påverka klangfärgen. Inom detta område finns dock en annan faktor som spelar in betydligt mer än själva spelarens elektronik: hörlurarna. Ett par skruttiga lurar kan sänka den finaste signalkällan totalt och ett par fina lurar kan får en billig CD-spelare från Biltema att låta helt OK. Så välj lurar med omdöme och med hörseln... ;-).

Hur är då de lurar som följer med spelaren? Det ingick trots allt två par! Det ena paret är från Sennheiser och kallas MX300. Dessa är av öronproppsmodell och är relativt små och lätta. Dessutom är dessa lurar faktiskt riktigt bra för ovanlighetens skull. Ljudet är ovanligt rent och klart, det kan gott och väl jämföras med dyrare propp-lurar från bland annat Sony. Det andra paret är dock av traditionellt snitt när det gäller ljudet: tunt och trist. Inte mycket att ha om man skall lyssna på musik. Den enda orsaken till att dessa lurar existerar är att sladdens längd har anpassats till halssnöret. Om man nu vill bära spelaren som en medaljong runt halsen är det tänkt att sladden hos dessa lurar skall passa i längd så det inte blir onödigt "slack" över som är i vägen. Modellen kallas Direct 555B om det nu har någon betydelse. Dessa lurar är inget för musikälskaren, mer för den som vill använda spelaren som en slags modeaccessoar.

Sennheiser MX300 Direct 555B

Med bra hörlurar kan jag dock säga att spelaren låter rent och klart (så pass MP3 tillåter) men med "propp"-lurar krävs lite hjälp i basen från den inbyggda equalisern. Använder jag ett par Sennheiser HD575 (raka motsatsen till propparna) får man en mycket bättre basåtergivning utan att behöva pilla på några inställningar. Det som kan saknas är den extra baskicken en bas-booster kan ge (som exempelvis min Archos har - denna får nästan lurarna att hoppa ur skallen på mig). Sådant är dock inte förknippat med välljud, så om detta är en nackdel eller inte låter jag vara osagt. Equalisern kan dock plocka upp basen en hel del för den som önskar. På tal om equaliser: den har fem fördefinerade lägen och ett där man ställer in ljudet efter eget önskemål.

Jag bör nämna att vid lyssningstesterna använde jag musik kodad i 196 kbps med hjälp av LAME-encodern (denna är gratis till skillnad från Frauenhofer-kodaren) inställd på High-quality. Rippingen av musiken från CD utfördes med AudioGrabber 1.81. Valet av musiken var blandad: klassikt i form av André Rieu, Bocelli och musik från Sagan Om Ringen, hårdrock i form av Hammerfall samt 80-tals disco av blandad modell. Musik med lägre bitrate (dock ej under 128 kbps) ingick också i lyssnandet. Jag har inte testat de andra ljudformaten (WMA och ASF) av den enkla anledningen att MP3 är det vanligaste formatet. Däremot blir det intressant att testa ljudkvaliteten när (om) iRiver lägger till Ogg-Vobis samt MP3Pro till formaten spelaren klarar av.

När det gäller radions ljudkvalitet kan jag säga att den är vare sig bättre eller sämre än en separat micro-radio med motsvarande egenskaper. För att uppnå ett skapligt ljud i stereo krävs bra mottagningsförhållanden, vilket innebär i praktiken en lång hörlurssladd (denna är antennen) samt någorlunda störningsfri miljö. Uppfylls dessa villkor får man en acceptabel ljudkvalitet som dock inte kan tävla med MP3-delen hos spelaren. Man kan dock säga att iRiver även här har lyckats isolera "elektronikbruset" från mottagaren. Trots stora mängder digitala funktioner så hörs inget av detta igenom och därmed stör ljudet. Mottagaren har 20 kanalplatser för lagringutav favoritstationerna. Sökningen av stationer kan ske helt automatiskt och på så sätt fylla upp alla kanalplatserna åt en. Man kan förstås söka manuellt efter stationer och placera dem på valfri kanalplats.

Filöverföring

En mycket viktig del när det gäller MP3-spelare är hur man får över musiken till apparaten från datorn. Här kan man se två olika linjer: antingen monteras spelarens minne som en ny enhet i datorns filsystem (och därmed hanteras som en vanlig hårddisk) eller så använder man ett specialskrivet program för att utföra filöverföringen. Denna spelare från iRiver tillhör den senare kategorin med allt vad detta nu innebär.

Först lite om den fysiska inkopplingen. Spelaren använder USB 1.1 för att ansluta till värddatorn och en överföringshastighet på ungefär 4.8Mbps utlovas av tillverkaren. Kabeln som medföljer är 1.5 meter lång och har en vanlig USB-kontakt i datoränden men en specialkontakt i spelaränden. Detta gör att man inte kan ersätta kabeln särskilt enkelt ifall den skulle försvinna eller gå sönder. Dessutom får man nöja sig med den längd som medföljer. Kabeln ansluts till ett uttag på spelarens ovansida som är täckt med en liten gummiflärp som känns lite klen.

Som tidigare nämndes så använder denna spelare ett speciellt program för att föra över filer från datorn till spelarens minne. Det första man får göra innan man kan installera och använda programmet är att installera en drivrutin. Även om man inte kan nå spelarens minne som en vanlig hårddisk så krävs denna procedur för att det hela skall fungera. Turligt nog är detta en engångsprocedur. När väl drivrutinen är på plats är det bara att installera filhanteringsprogrammet från samma CD som drivrutinen låg på. Installationen är enkel och följer vedertagen Windows-standard. Man behöver inte ens starta om datorn efteråt. Här kommer dock en av de riktigt stora nackdelarna: kör man något annat än Windows blir det till att leta efter en annan MP3-spelare. Det följer nämligen inte med något program för vare sig Linux/BSD eller Mac-OS. Och på iRivers hemsida finns det inget att hämta inom detta område heller. Man får hoppas att kravet på iRiver blir stort nog så att alternativa OS får stöd för denna eminenta spelare.

iRiverMusic Manager

Programmet iRiver Music Manager som det kallas är enkelt att använda. Det består av två delar: den övre visar datorns diskar, kataloger och filer och den undre visar motsvarande för spelarens minne. Filer flyttas till spelaren genom att enkelt dra från den övre halvan till den undre. Även det motsatta fungerar med ett undantag: musikfiler kant inte flyttas från spelaren till datorn. Och detta är den andra riktigt stora nackdelen. Orsaken bakom detta ligger i Copyright-bestämmelser som tydligen kräver att musiken får läggas in i spelaren men inte det omvända. Däremot kan man flytta icke-musikfiler fram och tillbaka som man vill. På så sätt kan man även använda spelaren som en flyttbar (men lite osmidig) hårddisk. Filer inspelade med voice-recordern eller radion kan förstås plockas ut och omvandlas till standard WAV-filer. Andra funktioner programmet erbjuder är uppgradering av spelarens "firmware" (mjukvaran i spelaren), skapa och radera kataloger, radera filer samt formattering av spelarens minne. Sen är det inte så mycket mer. Programmet saknar bland annat funktioner för att skapa spellistor (det går att skapa sådana i själva spelaren).