Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Människorna

Det finns enkel förklarning till varför du först tar hand om människorna. De är helt enkelt enklast att kontrollera. För att kunna avla fram fler enheter så måste du ha mer mat och det får du när du bygger en farm, logiskt eller hur? Enklare enheter som footmen, riflemen och knights får du från barackerna, minst lika logiskt. Ungefär lika enkelt är det med resterande byggnader och enheter. Detta är dock kanske den ras som jag personligen tycker är svagast. Deras footmen är ren kanonmat, likt de svarta är kanonmat i South Park. Däremot är människornas riflemen riktigt trevliga och de enheter jag satsar på när jag spelar med människorna. Även knights är en bra enhet som jag brukar använda. Steam tanks är enligt mig spelets bästa demoleringsverktyg då de tillsammans med Mortar-pojkarna är riktigt grymma på att ta ner byggnader. Människornas försvar är även det kapabelt till mycket då man kan ha tre olika typer av torn. En av dom saknar all form av försvar och är ett utsiktstorn, de två andra är ett vakttorn som kan ta hand om både luft och markenheter varav kanontornet är långsamt och endast kan attackera marktrupper.

Orcer

Orcerna är den starkaste rasen av de samtliga. Grunten är störst, starkast och fulast. Däremot har orcerna inga direkt bra avståndsenheter, även om katapulten är en bra kandidat. Samtliga orcenheter är starka och tål många slag, t.o.m. magikernas magier är designade så att de ska ge mer kraft åt frontlinjen. Orcernas försvarsbyggnader är relativt dåliga då man endast kan bygga ett torn, men spelar man med orcerna skall man inte spela på försvar utan anfall.

Undead

Undead är min favoritras. Den har inte någon speciellt bra närstridsenhet, även om massa Ghouls kan vara förödande för motspelaren. Däremot har man en väldigt bra avståndsenhet som får jobbet gjort. Dessutom är Undeads version av katapulten, köttvagnen, bra mot byggnader. En annan fördel med köttvagnen är att den kan bära döda kroppar som rasens magiker sedan kan återuppliva, utan att man behöver utöka enhetskapaciteten. Detta leder till att man kan ha väldigt många enheter på krigsfältet samtidigt. Sedan gillar jag även de odödas flygkreatur, frostdraken, som kan frysa byggnaders produktion. Här tror jag dock att Blizzard kommer att göra förändringar då det är väldigt enkelt att demolera en motståndarbas med ett par sådana samt lite marktrupper. Sedan tycker jag att de odödas försvar är det bästa i spelet med deras spirit towers. Många sådana vid en ingång tillsammans med marktrupper kan stoppa en stor motståndararmé. Helt klart en mycket tuff ras och tyvärr är den något missförstådd då den inte är så väldigt ond.

Night Elves

Night elves är spelets mest mystiska ras och en perfekt ras för den som är attackorienterad. Här finner vi knappt några närstridsenheter, utan istället hittar vi pilbågsskyttar samt en huntress. Båda enheterna attackerar på avstånd. Det finns inte heller några bra försvarsbyggnader. Den som finns är riktigt dålig och kommer säkerligen förbättras i kommande uppdateringar. Annars är rasen skön att spela med och hjältarna är mycket användbara. Detta är ingen ras en nybörjare lär sig direkt utan det krävs träning för att lära sig att behärska rasen.