Innehåll

Gigabyte Radeon 9600 PRO

Inledning
I förpackningen
Specifikationer
Layout & funktioner
Kylning & ljudnivå
Överklockning
Prestandatester
Slutsats


Tack till Gigabyte som gjorde denna recension möjlig.

07/07-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Specifikationer

I tabellen nedan ser ni specifikationerna för det här grafikkortet.

Processor RV350 (Radeon 9600).
Tillverkningsprocess 0,13 micron.
Processorhastighet 400 MHz.
AGP-standard 8X (bakåtkompatibel med 4X).
RAMDAC 400 MHz.
Minnestyp DDR-SDRAM.
Minnesbuss 128 bit.
Minneshastighet 600MHz DDR.
Minnesbandbredd 9,6 GB/s.
Fill rate 1,6 miljarder texels/s.
Utgångar D-SUB, DVI och S-video-ut.
Övrigt DirectX 9.0-kompatibel, stödjer SmartShader 2.0, SmoothVision 2.0, HyperZ III med mera.

Som synes stödjer det här grafikkortet DirectX 9.0 fullt ut vilket gör att det rent teoretiskt kommer klara av framtidens spel. Dock är det inte säkert att grafikkortet i sig är kraftfullt nog för att man skall kunna spela framtidens spel med alla visuella effekter på en rimlig nivå.

SmartShader 2.0

SmartShader är ATI:s motsvarighet till NVIDIA:S CinFX. För att läsa mer om det hänvisar vi till följande recension.

SmoothVision 2.0

SmoothVision är ATI:s namn på den teknik de använder till anti-aliasing och anisotropic filtering.

HyperZ III

HyperZ III är samling funktioner som optimerar minnesanvändningen på kortet. En del av HyperZ III fungerar som TFT-skärm om man jämför den med en CRT-skärm kan man enkelt förklara. Har man HypzerZ III så uppdateras bara de saker i Z-bufferten (en del av minnet) som har ändrats, precis som en TFT-skärm. Hade man inte haft HyperZ III hade först Z-bufferten tömts, för att sedan fyllas igen men den nya informationen, detta trots att kanske bara en bit hade ändrats. Har man inte HyperZ III används minnet alltså som en CRT-skärm, den ritar som bekant upp all information på skärmen, trots att den inte har ändrats.

En annan mycket viktigt del är Hierarchical Z, denna funktioner gör så att inte alla pixlar renderas, den tar först bort de som inte syns. Om ett hus står framför en skog så hade först skogen renderas och sedan huset om man inte hade haft Hierarchical Z. Men har man den funktionern så renderas bara den del av skogen som är synligt (alltså inte den som är bakom huset) och sedan renderas huset.

NV31 (FX5600) RV350 (Radeon 9600) N350 (Radeon 9800)
Tillverkningsprocess 0,15 micron. 0,13 micron. 0,15 micron.
Processorhastighet 325 MHz. 400 MHz. 380 MHz.
Antal transistorer ~45 miljoner. ~75 miljoner. ~110 miljoner.
Minnesbuss 128 bit. 128 bit. 256 bit.
Minnestyp DDR. DDR. DDR
Minneshastighet 650 MHz DDR. 600 MHz DDR. 680 MHz.
Minnesbandbredd 10,4 GB/s. 9,6 GB/s. 21,7 GB/s.
Fill rate 1,3 miljarder texels/s. 2,6 miljarder texels/s. 3,0 miljarder texels/s.

Som ni kan se så är skillnaderna mellan de olika korten enorma, de har olika minnesbuss, skillnaden mellan antalet transistorer i själva processorn är enorm och tillverkningstekniken är inte lika. Något intressant är att värstingkortet Radeon 9800 PRO inte är gjord med den nyare 0,13 micron-tekniken utan använder sig av den lite äldre 0,15 micron. Varför så är fallet kan vara att ATI kännde att 0,13 micron-tekniken inte var riktigt mogen när man lanserade Radeon 9800 PRO utan man valde helt enkelt att satsa på den välbeprövade 0,15 micron.

Layout & funktioner

Som vanligt när det gäller Gigabytes produkter så är själva kretskortet som alla komponenter sitter på blåfärgad. På det här kretskortet sitter åtta stycken minnesmoduler på vardera 16 MB, alltså totalt 128 MB minne. Dessa kretsar är förpackade i BGA-formatet vilket har fördelen gentemot det äldre TSOP-formatet att de utvecklar mindre värme. Man ser lätt skillnad på BGA och TSOP genom att minnen förpackade i BGA-formatet är kvadratiska medan TSOP-minnen är rektangulära.

På minnena kan man utläsa att de har specifikationen 2,8 ns, de skall alltså vara kapabla till lite över 700 MHz (DDR). Gigabyte har alltså valt att använda sig av minneskretsar som klarar betydligt högre hastighet än standardhastigheten på grafikkortet. De hade kunnat satsa på betydligt billigare 3,2 ns-kretsar istället om man hade velat snåla.

Något intressant är att det här grafikkortet inte behöver ha en extra strömanslutning utan det klarar sig på den ström som ges från AGP-porten. Detta ser jag som en fördel eftersom man då slipper att dra en extra kabel ner till grafikkortet.

Grafikkortet är inte alls långt, utan snarare tvärt om, ganska kort. Jämför man det till exempel med Geforce FX5600 så är det några centimeter kortare. Kortets längd är nästan identiskt med Geforce 4 Ti4200. Det här kan ha betydelse för sådana som använder sig av så kallade barbone-system eller personer som har det mycket trångt i sina datorlådor.


« Föregående Nästa sida »


07/07-03 | Niclas Alfinson | nizenco(at)64bits.se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna recensionen i vårt forum!