Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Bilder från spelet

Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Det kan inte bli enklare...

Star Wars Republic Commando är ett spel för två olika plattformar. Utöver versionen för PC så finns det till Microsofts Xbox. Detta påverkar sättet att använda spelet på då det måste fungera både med mus och tangentbord och med enbart handkontroll. Sådana lösningar brukar ofta misslyckas, speciellt för PC-versionen. Denna gång har det däremot varit till fördel i stället. Både i menyerna och under själva spelet är allt enkelt att använda.

Menysystemet är tydligt och rent och går att använda med både musen och tangentbordet. Här märker man inget av att det handlar om ett konsollspel. Alla inställningar nås via undermenyer och det är ingen tvekan om vad som gör vad. Inställningar för grafik och ljud möjliggör konfiguration av kvaliteten på spelupplevelsen och denna går att justera i flera nivåer för att passa den dator man har. Alla inställningar sparas i profiler som är unika, vilket är bra om fler delar på samma maskin och har samma spelsmak.

Det som är speciellt med detta spels användande är sättet att hantera sina kollegor under pågående strid. Lucas Arts har kommit upp med ett system som bygger på att man bara behöver en enda knapp för att styra sitt team. Genom att rikta in sig på ett objekt kommer displayen ändra sig utifrån vad som går att göra med/vid objektet. Trycker man på knappen kommer motsvarande kommando att utföras. På så sätt kan man enkelt be en kollega om hjälp att spränga något, hacka en terminal eller att ställa upp sig för krypskytte med en och samma knapp. Man behöver helt enkelt inte komma ihåg ett 20-tal olika knappkombinationer vilket gör livet lättare när robotarna väller in. Detta system kallas av upphovsmännen för "One Touch Squad Control".

För vissa manövrar visas inte bara en markering för vad som går att göra. Man ser även hur ens lagkamrater kommer att ställa sig inför kommande uppgift. Det hela är gjort för att man inte skall kunna missa något, vilket är till stor nytta när snabba beslut skall fattas.

Samma system används också ifall man själv vill utföra något. Allt som teamet kan göra på ditt kommando kan du utföra på egen hand ifall du föredrar detta. I vissa moment är du helt ensam och då måste du göra allt själv. Fördelen är att man inte behöver använda en annan knappuppsättning för detta. Man skulle kunna säga att konsollanpassningen av spelet verkligen kommer till nytta även för PC-spelaren.

En annan viktig del av användargränssnittet som måste vara enkelt och tydligt är heads-up-displayen (HUD). Denna presenterar realtidsinformation om både din och dina kompanjoners tillstånd. Med några få symboler till hjälp kan man snabbt se vart ens kollegor befinner sig, deras hälsotillstånd och vad de håller på med. Pilar visa hur de rör sig i förhållande till dig så även om du inte ser alla så vet du var de befinner sig. HUD'en hjälper även till med navigeringen genom att visa en enkel grafisk guide som informerar både om riktning och avstånd till nästa mål.

HUD'en utgör mer än bara symboler. Den utgör insidan av din stridshjälm. Allt du ser är genom hjälmens visir, vilket skapar en del intressanta effekter under spelets gång. Detta gör bland annat att regndroppar hamnar på glaset på ett snyggt sätt. Mosar man en fiende på nära håll så att det stänker blod eller olja (beroende på vad som upphörde att existera) blir visiret nerstänkt på ett effektfullt sätt. Som tur är har hjälmen en inbyggd elektrisk vindrutetorkare som ser till att avlägnsa allt skräp som skymmer sikten. Hjälmen har även en inbyggd ljusförstärkare som behövs när ljuset är obefintligt.

När det gäller själva styrningen av ens karaktär så är den likvärdig med många andra FPS-titlar med lite stil. Alla knappar går dessutom att konfigurera om så att de passar ens egna önskemål. Självklart går musen att använda för manövereringen och även denna är fullt konfigurerbar både när det gäller känslighet och vad knapparna och scrollhjulet skall göra. Med andra ord, allt är som man förväntar sig av ett modernt skjuta-spel.