Ljud i bästa Star Wars-stil
Nätverksspel
Bilder från spelet

Tack till Activision som bistod med recensionsexeplaret.

30/03-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Vänner & Fiender

I ett spel av denna typ kommer du att möta ett antal olika karatärer som både är dina vänner och fiender. På vänsidan hittar vi förstås dina tre lagmedlemmar som är väsentliga för att lyckas. Dessa tre personer är unika i sin karaktär och har sina specialiteter:
  • Delta 4-0, "Fixer": han är ett pålitligt geni som är expert på att bryta sig in motståndarnas datorsystem och hantera diverse hårdvara. Är för övrigt lite torr och tråkig så som man blir om man följer reglementet till punkt och pricka.
  • Delta 6-2, "Scorch": expert på sprängämnen och annat som orsakar stora skador. Han är teamets skojare och är snabb med de lustiga replikerna. Att se till så att saker går sönder på snabbaste sätt är hans specialitet.
  • Delta 0-7, "Sev": är en "natural born killer" som ser glädje i att terminera så många fineder som möjligt. Hans specialitet är krypskytte och det som räknas är antalet "kills" i slutet av ett avklarat uppdrag.

Du själv, Delta 3-8 ("Boss"), spelar ledaren med allsidig kompetens och som kan utföra allt som dina kollegor klarar av. Spelets karaktär är dock sådan att du inte kommer långt ifall du försöker köra helt på egen hand. Om inte annat så ser automatiken till att kompisarna ger dig täckning under pågående strider. Utöver dina kollegor så finns en ytterligare källa till assistans när det går hett till: wookier. När du befinner dig på planeten Kashyyyk kommer ni att stöta på wookier som kommer att hjälpa till i striderna om så är möjligt. Dessa kan du dock inte styra, de lever sitt eget liv och gör som de vill.

Vad vore ett FPS utan stora lass med motståndare? Inte mycket mer än ett teknologidemo som visar upp en fin grafikmotor. Detta spel är ingen besvikelse i detta fall. Fienderna är många till antal och uppvisar en skapligt stor variation. Den som har sett Attack of the Clones kommer genast känna igen de skrangliga robotsoldaterna som rusar in i stora svärmar. Dessa backas upp av tyngre stridsrobotar som är långsammare men i gengäld orsakar betydligt större skada. De rullande robotarna, Droidekas, dyker också upp och gör livet surt för dig och dina kollegor.

Alla fiender är dock inte av metallisk härkomst, det blir till att spöa på både krypande, springande och flygande ohyra. En del av dessa är relativt enkla att hantera men i gengäld kommer de i stora mängder. De mer avancerade motståndarna kommer i färre antal men är i gengäld mycket svårare att terminera. Fienderna av denna typ tillhör två raser med hemvistelse på Geonosis och Kashyyyk. De som kan flyga är geonosiserna, insektsliknande saker som är rätt så svåra att hanskas med. Framförallt deras flygande ger lite extra utmaning i striderna. Den andra rasen är Trandoshanerna som befinner sig på Kashyyyk och dessa påminner om en korsning mellan en ödla och en fet padda. Dessa kan inte flyga men i gengäld har de riktiga vapen till sitt förfogande. Dessutom har wookierna en viss förkärlek för att använda dessa ödlor som engångsleksaker...

Här passar det att nämna hur pass väl den artificiella intelligensen (AI'n) fungerar både för motståndarna och dina kollegor. Rent generellt kan man säga att AI'n fungerar bra och ger fienderna stor variation i hur de uppför sig. Den har anpassats så att olika fiendetyper får olika egenskaper utifrån dess funktion och konstruktion. Till exempel så är de lätta robotsoldaterna snabba men lite dumma i sitt uppförande. De tyngre stridsrobotarna är långsamma och rör sig i räta linjer men i gengäld så skjuter de hårt. Robotarna över huvud taget rör sig förutsägbart och enkelt eftersom de är maskiner programmerade för att göra en sak.

De fiender som är av organisk natur har en mer avancerad intelligens som gör att de inte bara rusar rakt fram och tar emot din och dina kollegors eld. De tar täckning bakom objekt, utnyttjar fasta vapeninstallationer och kan samarbeta i grupp (om än inte på så hög invå). De ödleliknande sakerna kan dessutom kasta granater efter en som man bör se upp för.

Dina kollegors AI är den som är mest lyckad när man jämför med andra spel där man måste ha med datorstyrda medhjälpare att göra. Även när de inte har fått kommandon av dig så sköter de sig väl och ser till att täcka upp både för dig och varandra. De rör sig enligt mönster som har skapats utifrån riktiga kommandosoldaters rörelser. Under skapandet av spelet anlitades en instruktör från Navy Seals så att alla rörelser och positioner skulle bli korrekta. Det är sällan som kollegorna springer i vägen för dig trots att det kan bli lite trångt ibland.