Microsoft Media Center 2005
Bildkvalitet
Prestandan hos 3D-grafik och ljud
Avslutning

Tack till Shuttle som gjorde denna artikel möjlig.

22/02-05 | Illuwatar | illuwatar [at] 64bits.se

Tröttnar man på TV eller radio kan man alltid gå till sin musiksamling, antingen på hårddisk och nätverk eller på CD. Via Media Player kan Media Center spela alla typer av musikfiler, bara rätt avkodare har installerats. Här är man inte låst trots att man använder en Microsoft-produkt. Musikfiler på lokala lagringsenheter och nätverksanslutna diton måste läggas upp i en intern databas för att bli nåbara. Sättet att göra det på är något osmidigt eftersom det måste göras inifrån Media Center-gränssnittet. Dessutom är indexeringen av musiken betydligt långsammare jämfört med Media Portal.

Sökfunktionen för musik fungerar dock bättre i Media Center av den enkla anledningen att det uppstår inga krascher när den används. Gränssnittet är däremot annorlunda. Sättet att mata in sökorden påminner i detta fall om hur man matar in text på en mobiltelefon. Tanken är att man skall använda fjärrkontrollens sifferknappar för inmatningen. Har man ett tangentbord till datorn kan detta förstås användas.

Visa upp bildsamlingen är enkelt med Media Center. Ett liknande system som i Media Portal används där man får upp små tumnagelbilder för att förenkla bildsökningen. Man har möjligheten att titta på enstaka bilder eller att starta bildspel, allt medan musiken spelar i bakgrunden.

Sist ut är filmsektionen. Menysystemet för att välja vad man vill se följer samma mönster som för musiken och bilderna. Små ikoner visas med en liten bild från filmen så man hittar lättare. Eftersom Media Player används till uppspelningen är det inga problem med att visa filmer i i de flesta format, bara rätt avkodare har installerats. Uppspelningen av DVD-filmer nås från huvudmenyn, den biten är inte en del av filmsektionen. En möjlighet som Media Center har jämfört med Media Portal är att man kan skapa en CD eller DVD med bilder och film utifrån tillgängligt material.