ThermalTake Hardcano 8 VR

Utseende och Design
Vad den klarar
Resultat

19/1-03 | Axman | axman@64bits.se

Processorer har blivit varmare och varmare genom åren. Efterhand som man ökar hastigheten så ökas värmeutvecklingen. Själv minns jag min gamla 486:a på 25 MHz. Den behövde inte ens en kylfläns. Nästa steg var en Pentium 150. En kylfläns behövdes men det handlade mer om att ha luftcirkulation runt kylflänsen än att värmeutvecklingen var så stor. Små tysta fläktar klarade jobbet fint.

I dagsläget så är situationen lite annorlunda. Kylflänsar som får processorn att knäckas, fästen som brister på grund av tyngden och fläktar som arbetar på högvarv. Intel tog ett steg för att lösa vissa av problemen genom att göra rum för bättre fästen och större kylflänsar runt processorn och AMD kommer att göra detsamma inför sina kommande processorer detta året. Det är lösningar som gör att processorn inte går sönder rent fysiskt och fläktarna kan gå på lägre varv och istället arbeta mot en större yta eftersom kylflänsen är så stor.

Dessa lösningar brister dock på en punkt. En dator har väldigt dålig luftcirkulation. Det är kort sagt som att sätta ett element inne i en låda utan att se till att värmen kommer ut. I vårt forum kan man läsa om otaliga datorer som kraschar när man börjar spela spel eller göra något annat som belastar datorn. Ofta så kommer vi fram till att det är värmeproblem, processorn eller andra delar i datorn storknar kort sagt i värmen och slutar att fungera som de skall. Oftast är det processorn som felar men grafikkort och hårddiskar är problembarn de med. Själv har jag varit med om att när jag kopierade mellan hårddiskarna så kraschade datorn. Vid en närmare granskning så överhettades de eftersom lådan var liten och dåligt ventilerad.

Lösningen är normalt chassifläktar. Det finns ett flertal att välja mellan och många modeller är riktigt tysta. Problemet med dem är samtidigt att de inte heller flyttar särskilt mycket luft. Alternativet är fläktar som låter lite (eller mycket) mer men då får man räkna med en ljudnivå som kan vara störande. Överklockar man dessutom sin dator så kan den vara beroende av att man har kraftiga fläktar när man belastar datorn.

Då kommer vi till vad en dator gör för det mesta, nämligen ingenting. Den sitter och väntar på något att göra kort sagt och är alltså inte belastad. Och en dator som inte belastas utvecklar betydligt mindre värme än när man exempelvis spelar spel. Alltså arbetar fläktarna för fulla muggar även när datorn i sig inte behöver kylas lika mycket.

Ett enkelt sätt att ändra ljudnivån på en fläkt är att låta den snurra långsammare. Lämpligtvis åstadkommer man det genom att ge den lägre spänning. Från nätaggregatet får man enklast 5V och 12V men man kan även få fram 7V. Just 7V är ett vanlig knep i enklare fläktkontrollers. Man byter helt enkelt mellan 7V och 12V.

Tyvärr är man låst till dessa två lägen i så fall. Enligt min erfarenhet har de flesta fläktar en gräns där de börjar låta lite mer. En högeffektiv fläkt kan låta som ett tröskverk på 12V men vara relativt tyst på 10V. Då kan det vara önskvärt att använda sig av 10V istället för 7V om man kan få bättre prestanda till nästan samma ljudnivå.

Det är här fläktstyrning med vridmotstånd och liknande kommer in. Genom att snurra på en ratt så kan man ställa in den ljudnivå/kyleffekt man vill ha för tillfället.

ThermalTakes lösning inom detta område kan klassas som ett lite billigare alternativ. En blå aluminiumfront som monteras i en 5.25"-plats med styrning för upp till fyra delar med hjälp av "rattar".

Fläktstyrning för 4 fläktar varav: