Orcer
Undead
Night Elves

Tack till Pan Vision för att ha bistått med recensionsmaterial.

12/8-02 | egar | egar@64bits.se

Upkeep

Den största och bästa nyheten i Warcraft 3, i mitt tycke, är det såkallade Upkeep-systemet. Detta innebär att ju fler enheter du har desto mindre guld får du in. Från början får du, som vanligt, in tio guld och det heter No Upkeep. När du sedan har enheter som motsvarar mat för 40 enheter så sjunker inkomsten till endast sju guld, detta heter Low Upkeep. För att nå High Upkeep-nivån så måste du ha enheter som motsvarar mat för 70 enheter. Att du sedan endast kan ha 90 enheter som max är något som jag ser som positivt då man inte kan ta fram massvis med enheter för att sedan förflytta sig mot sin motståndare och förinta honom utan större problem. Dessutom frammanar Upkeep-systemet att du expanderar din bas då en guldgruva inte räcker alltför långt, speciellt när du nått High Upkeep-nivån. Detta kan betyda att två jämlika spelare har långa bataljer att förvänta sig.

Grafiken tycker jag osar Warcraft-känsla lång väg. Den är både vacker och mysig. I höga upplösningar är det riktigt vackert och det händer att man ibland stannar upp för att smygtitta på sina enheter, trots att detta inte är ett grafiskt landmärke som kommande Doom III. Vad gäller besvärjelserna är även dessa fulländade och det finns egentligen inget annat att säga om det grafiska än att det är vackert. Ljudet är även det en positiv aspekt av spelet, men det känns dock som att många av ljuden är återanvända från tidigare Blizzard spel. Musiken är väldigt stämningsfylld och ändrar karaktär då strider infinner sig. Ända sedan det första Warcraft spelet kom så har jag gillat att klicka på enheterna upprepande gånger då de alla säger olika saker och är helt enkelt väldigt festliga. Ta till exempel orcernas grunt som försöker övertala spelaren att han inte låter som Yoda från Star Wars.

Något som Blizzard alltid har varit störst, bäst och vackrast med är filmerna som för fram berättelsen i spelet. Mellan varje avklarat uppdrag i kampanjerna får man se en kort liten filmsnutt skapad med grafikmotorn, även om man ibland kommer lite nära med kameran och det blir lite plottrig grafik så tycker jag att dessa snuttar är mysiga. Men dessa filmer är egentligen inget annat än aptitretare för vad som komma skall. För mellan varje kampanj får du se de vackraste filmerna någonsin i ett PC-spel. Filmerna i Diablo 2 var enligt mig, förlåt mitt språk, förbaskat snygga. Ni som har laddat hem filmerna från den officiella hemsidan vet att filmerna i Warcraft III är något i hästväg. Det är nästan så att man känner sig bortskämd med filmerna, trots att man har fått kämpa sig igenom en hel kampanj för att nå dit.