Innehåll

Comdex 2003

Inledning
Cisco
Intel
nVidia
Comdex i övrigt
Kväll hos Cisco
Sammanfattning


21/1-03 | Axman | axman@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


nVidia

Efter dagens föreläsningar var det då dags att ge oss i kast med själva mässan och vi började naturligtvis med nVidia som hade fått utrymme hos Network Technical.

Jag talade med Andrew och Adam från nVidias europeiska PR-avdelning.

Kortfattat så berättade de att som många kanske vet så kommer korten att köras i 500 MHz, ha 128 MB DDR-II som går i 500 MHz (DVS 1 GHz effektivt). 8 pipelines och 128-bit minne är redan kända detaljer. Tyvärr så kan de inte berätta så mycket i dagsläget och knappt något om vad som komma skall. Vi fick pratat lite om antalet färger med 64bits och 128bit grafik och skillnaden mellan Radeon 9700 och Geforce FX i dessa fall.


nVidia visade upp Dawn och vad hon kan göra.

Tydligen så skall Geforce FX hantera 64- bitars färg effektivare samt att man har äkta 128-bit färg. Skillnaden i praktiken när man kör 128-bit är så kallad "banding". Helt enkelt det fenomen som blir när man får skarpa gränser mellan färgfält. Jämför med att ställa ned bilder tagna med 32-bit till 16-bit. Dock så får vi ställa oss frågan om det någonsin blir aktuellt med 128-bit i hemdatorer inom en rimlig tidsrymd. Problemet med "banding" på dessa nivåer framträder främst när data behandlas i flera omgångar så som i Toy Story-filmerna bland annat.

Geforce FX är som namnet antyder ett steg mot effekter och funktioner som vi ser i filmer och för att förhöja filmupplevelsen. Ett steg var att integrera tv-utkretsen in i kärnan. Tidigare har Nvidia använt sig av tredjepartstillverkare för detta så som Phillips och Chrontel. Genom att integrera det i kärnan så får man mer kontroll och bättre funktionalitet enligt uppgift. Bland annat så kan man välja så kallad "overscan" så att man slipper svarta ränder runt bilden enklare nu. Man kunde inte säga något angående upplösningar och liknande anpassade för tv-användning.

Geforce FX kommer att kosta runt 600 euro, en inte helt oansenlig summa vilket får Radeon 9700 att verka billigt i dagsläget. Dock så betyder denna lansering egentligen knappt något för nVidia rent ekonomiskt. Dessa svindyra kort som är det bästa av det bästa motsvarar endast 2 % av alla kort som säljs. Det viktigaste just nu är att synas och att återfå prestandatronen. Under tiden så arbetar man hårt med att få fram de billigare versioner av kortet som skall komma. Man kunde inte säga något direkt men "very soon" blev svaret. Fram till dess så kommer nVidia att vara hårt pressade av ATis produkter på flera punkter. Det blir definitivt spännande att se vad nVidia och ATi ådstakommer den närmsta tiden.

När det gällde kommande produkter som skall ta över där dagens MX-kort är så kan vi så gott som säkert säga att de blir inte DX9-komponenter. Man ville inte säga det rakt ut men man gjorde klart att de inte var särskilt troligt. Kylningen på FX-korten är som syner tämligen enorm. Den tar upp två platser så den första PCI- platsen under AGP:n blir oanvändbar. Detta är en design som faktiskt är lånad från NASA. Man berättade lite om hur kortet anpassar kylningen efter behov. Använder man det för att se på film eller liknande så snurrar fläkten inte lika snabbt vilket gör att man slipper en hel del oljud. Vid frågor om hur detta fungerade så ville man inte säga det innan man har fått denna lösning patenterad och klar. För övrigt kan det nämnas att vi troligtvis inte kommer att se kylning som denna på långsammare modeller utan det är endast prestandamonstren som ser denna massiva kylning.

Det sista vi talade om angående korten var de 48 GB som angetts som bandbredd. Det har blivit en hel del prat angående detta med olika jämföranden. Först och främst så kan man säga att det handlar om marknadsföring. Man vill visa upp fördelarna med kortet och eftersom ATi har mer rå bandbredd så måste man ställa sig själva i ett positivare ljus. Adam berättade att det mycket riktigt är viktigt att skilja mellan rå bandbredd och effektiv bandbredd. Alltså där kompression och liknande kommer in. Kortet har ca 17 GB i bandbredd men genom olika tekniker så är det mer realistiskt att prata om en effektivitet som motsvarar runt 32 GB snarare än 48 även om man kan komma upp i det eller till och med bättre. Vi vill påpeka att samma principer gäller även ATi.

Bilder på Geforce FX, vi vill varna för att dessa har ganska så hög upplösning ifall ni sitter på modem.


Här har ni "härligheten".

Vi avslutade samtalet med lite information om killarna från nVidia. Det visade sig att de i själva verket var gamla 3DFX-rävar och de berättade mer än gärna lite kortfattat om hur de hamnat på nVidia och vad som hände. Andrew berättade om hur han arbetade på STB (vilka senare blev en del av 3DFX) fram till att de lade ned och hur han därefter tog ledigt ett tag fram till den dag då nVidia ringde och ville anställa honom. Totalt var det fyra eller fem killar från PR-avdelningen som idag jobbar hos nVidia och det har gått bra enligt uppgift. Det har varit lite "vi och dem" känsla men aldrig den konkurrens eller lite lätt fanatiska hängivenhet som många konsumenter har uppvisat. Att ta steget in i nVidia har varit ett smärtfritt steg trots allt och Geforce FX är den första frukten av de 120 ingenjörer som man tog över från 3DFX. Vid frågan om FX i Geforce FX har något att göra med 3DFX så var det ett självklart ja. Först och främst så är det en fingervisning åt effekter och grafik men det är även en gest till före detta 3DFX-anställda som nu jobbar inom nVidia och alla fans.

Man ville även peka på att 3DFX faktiskt inte blev så brutalt uppköpta av nVidia som media har fått det till. Andrew och Adam menade på att det faktiskt redan var slut med 3DFX när nVidia gick in och köpte de delar som de kunde ha användning av. Hade nVidia inte gått in så hade det blivit ett liknande resultat ändå.


« Föregående Nästa sida »

 

21/1-03 | Axman | axman@64bits.se
Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!