Innehåll

Intel - Allt nytt, allt bättre?

Inledning
LGA775
Kylning
Intel 925X, 915G, 915P, 915GV
ICH6
Gigabyte 8GPNXP Duo
DDR2
Corsair TWIN2X1024-5400C4PRO
PCI-Express
ATI och NVIDIA
Gigabyte NX59128D
ATX12V 2.0
Antec NeoPower 480 W
Prestandatester
Framtiden/Slutsats


12/08-04 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


ATI och NVIDIA

Båda de stora grafikkortstillverkarna har naturligtvis grafikkort som stödjer PCIe, men de har löst PCIe-stödet på helt olika sätt.

ATI har utvecklat helt nya grafikkortskretsar som har inbyggt stöd för PCIe, NVIDIA använder sig av en adapter, brygga, som ”översätter” PCIe till AGP. Båda dessa sätt har sina för- och nackdelar. Men ATI hävdar naturligtvis att deras lösning är bäst, och likaså är NVIDIAs-lösning den bästa enligt dem.

Fördelen med ett inbyggt stöd direkt i grafikkortskretsen som ATI har valt är att man kan nyttja hela PCIe-16x-portens bandbredd på 4 GB/s i båda riktningarna. Dessutom får man en komponent mindre som kan gå sönder och fela. Ytterligare en fördel enligt ATI själva är att man får en lägre latency (väntetid) eftersom signalen inte behöver översättas på vägen. Med allt är inte guld som glimmar. Eftersom ATI naturligtvis inte vill sluta sälja AGP-grafikkort måste man även ha kvar grafikkortskretsar med stöd AGP i produktion. Därför är man tvungen att i princip fördubbla antalet tillverkade kretstyper vilket inte på något sätt är billigt.

NVIDIAs största fördel är att man kan använda samma grafikkrets till både AGP- och PCIe-kort. Detta håller kostnaderna nere och man behöver inte hålla reda på och tillverka alldeles för många kretstyper. När sedan de flesta börjar använda sig av PCIe kan man gå över till att tillverka grafikkortskretsar med inbyggt stöd för PCIe och använda bryggan för att koppla dem till AGP-platsen, enkelt förklarat vänder man enbart på bryggan så den arbetar åt andra hållet. Nackdelen med bryggan är dock att man får en komponent till som kan gå sönder, och man får en något högre latency. En annan nackdel av mindre betydelse är att grafikkorten blir större rent fysiskt eftersom man skall placera en brygga på kretskortet utöver alla vanliga komponenter. Detta tillsammans med kostnaden för bryggan gör att det blir dyrare att tillverka ett PCIe-kort än ett för AGP-porten. Men detta är troligen ingen nackdel för NVIDIA eftersom kostnaderna ökat även för ATI på grund av den dubbleringen av antalet grafikkretsar de måste tillverka.

Något annat som är till NVIDIAs nackdel är att man inte får full duplex när man emulerar en AGP-port över PCIe. Man kan alltså inte både skicka och ta emot data samtidigt. Detta problemet har inte ATI eftersom man har fullt stöd för PCIe.

Idag är det dock ingen större nackdel att inte nyttja PCIe-standardens fulla bandbredd eftersom det helt enkelt inte finns några applikationer som har användning för det. I framtiden kan det dock bli annorlunda, till exempel om man vill redigera HDTV-material (TV-sändningar i mycket hög uppösning, upp till 1920x1080 pixlar) vilket kräver enormt mycket bandbredd.


« Föregående Nästa sida »


12/08-04 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!