Innehåll

Singel Core vs. Dual Core, igår, idag, imorgon

Inledning
En och en, eller tillsammans
Multitasking
Enkel kärna
Dubbla kärnor
Presler
Testsystem
Subjektiva tester
Prestandatester - Program
Prestandatester - Spel
Framtiden

Tack till Intel, som gjorde denna recension möjlig.

31/03-06 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version


Enkel kärna

Sedan persondatorns barndom har processorer med enbart en kärna varit standard. Till en början hade operativsystemen inte ens möjlighet till schemaläggning utan alla processer kördes helt linjärt. Det var helt enkelt inte nödvändigt för användaren att ha flera program igång samtidigt. Med tiden utvecklades persondatorerna och med det kraven och möjligheterna. Turligt nog har inte enbart mjukvarans möjligheter gått framåt, utan också hårdvarans hastighet. Genom snabbare processorer har man lyckats upprätthålla användarens uppfattning om att flera saker kan göras samtidigt helt enkelt eftersom det går så snabbt att växla mellan att göra uppgift A och uppgift B. Men i praktiken kan processorn fortfarande bara göra en sak åt gången vilket gör att allt måste ske i turordning och på mycket ordnade former.

I mer avancerade tillämpningar har man också använt sig av flera enskilda processorer för att kunna exekvera flera instruktioner samtidigt. Detta har varit vanligast hos tunga arbetsstationer och servrar där upp till åtta processorer inte har varit allt för ovanligt. Vanligtvis har dessa lösningar varit betydligt dyrare än datorer med enbart en processor vilket har gjort att dessa system aldrig har slagit sig in på konsumentmarknaden i någon högre grad.

För några år sedan blev det klart att utvecklingen av processorernas råprestanda inte skulle kunna ske i samma hastighet som tidigare och det blev tydligt att man behövde se saken från ett annat perspektiv. Eftersom datorerna och användandet av dem hade blivit så pass parallelliserade var det nästan ett självklart steg att börja tillverka konsumentprocessorer med flera kärnor och därigenom öka både den upplevda och faktiska hastigheten.


« Föregående Nästa sida »


31/03-06 | Niclas Alfinson | niclas alfakrull 64bits punkt se

Utskriftsvänligare versionUtskriftsvänligare version

Diskutera denna artikeln i vårt forum!