Innehåll

Inno3D Kyro2 VS Geforce2

Inledning
Specifikationer
Kort om korten i testet
Så testades korten
Rond 1 - Quake3
Rond 2 - Unreal Tournament
Rond 3 - Counter Strike
Rond 4 - Dronez
Rond 5 - Villagemark & Templemark
Rond 6 - 3Dmark 2000
Rond 7 - 3D Mark 2001
Rond 8 - N-bench
Rond 9 - Max Payne
Nästa utmaning, Athlon 750
FSAA - Quake 3
FSAA - Lobby LQ
Sammanfattning: Prestandan
Kortet och överklockning
Bildkvalité & TV-ut
Slutsats


Ett stort tack till PCB distrubition.

15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se


FSAA - Quake 3

Kantutjämning börjar bli mer och mer aktuellt men det kräver kraftfulla kort. Vi skall här studera hur korten klarar sig i Quake 3 samt i lobby demot i 3D Mark 2001.


Vi börjar med Quake3.

I låg upplösning är det ett slöseri att köra med AA. Dock så ser vi att Geforce SDR kortet redan börjar knäa under bördan.

Vi höjer upplösningen ett snäpp och läget ser ungefär likadant ut som i lägre upplösningar med den skillnaden att hastigheterna är halverade.

Låg upplösning 32bitars färgdjup gör kampen hård. Kyro2 presterar synnerligen bra här.

Det är en hård kamp mellan Kyro2 och Geforce2 PRO. Geforce SDR klarar inte alls att hålla tempot.

Vi höjer till 4X AA, betydligt mer krävande och det syns på resultaten. Korten arbetar med en bildyta fyra gånger så stor jämfört med vad som visas.

Kyro2 klarar inte av att hålla uppe tempot här. Geforce2 GTS/PRO visar sin styrka i 16bit.

I 32bit så jämnas kampen ut. Endast PRO kortet briljerar.

Fortfarande en jämn strid mellan GTS och Kyro2. Geforce SDR klarar inte trycket.

FSAA - Lobby LQ

I 3D Mark 2001 använder vi Lobbydemot för att testa AA.

I låga upplösningar så är inte Kyro2 särskilt imponerande, Geforce visar sig starka.

Upplösningen ökas och Kyro2 kommer ikapp en hel del. Tänk på att det fortfarande är 16bit. Geforce SDR tappar mark.

Nu går vi in på 32bitar och alla utom Kyro2 tar stryk.

Högre upplösning och Kyro2 dominerar.

4X AA, låg upplösning är uppenarligen inte Kyro2 till fördel.

Högre upplösning och mindre skillnad mellan korten i ledningen.

Vi byter till 32bitars och Kyro2 rusar fram i ledningen.

Till sist har vi 1024*768 med 4X FSAA och 32bits färgdjup där Kyro2 leder tydligt. Geforce SDR hade problem med detta test.

Dessum vill vi påpeka en intressant detalj. Geforce SDR fick en betydelsefull prestandaökning om man slog av hårdvaru-T&L. I ett test ökades prestandan från 39 till 44 FPS. Så att para ett Geforce 256 ihop med en snabb processor är ingen bra idé.


« Föregående Nästa sida »

 




15/10 -01 | Axman | axman@64bits.se

Diskutera denna recensionen i vårt forum!